بانوی آب

بانوی آب

بانوی آب در پیام رسان ایتا: @banooyeab

طبقه بندی موضوعی
پربیننده ترین مطالب

۵۱ مطلب در مرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

ختنه، از جمله کارهایی است که بر هر مرد مسلمان واجب است. علاوه بر اسلام، در دین یهود نیز ختنه از جمله واجبات برای هر مردی است. اما دین مسیحیت، این‌کار را برای پیروان خود آزاد گذاشته است. البته با کشف آثار پزشکی و غیر پزشکی ختنه، امروزه در جهان غرب و در میان مسیحیان نیز ختنه رایج شده که این‌کار بیشتر جنبه بهداشتی دارد، نه دینی.[1]
برای ختنه در مردان، فوایدی نیز ذکر شده است که لذت بیشتر جنسی نیز از جمله آنان است.[2]
اما در مورد دختران، داستان ختنه به گونه‌ای دیگر است.

  • سارا طالبی

درکافی از حضرت صادق –ع- چنین نقل شده است : مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ مَالِکِ بْنِ عَطِیَّةَ عَنْ سُلَیْمَانَ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّ قَوْماً أَتَوْا رَسُولَ اللَّهِ ص فَقَالُوا یَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّا رَأَیْنَا أُنَاساً یَسْجُدُ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَوْ أَمَرْتُ أَحَداً أَنْ یَسْجُدَ لِأَحَدٍ لَأَمَرْتُ الْمَرْأَةَ أَنْ تَسْجُدَ لِزَوْجِهَا ،
گروهی به نزد پیامبر –ص- آمدند و گفتند : ای رسول خدا ! ما مردمی را دیدیم که برخی از آنها در برابر برخی دیگر سجده می کرد . آن حضرت فرمود : اگر قرار بود که من به کسی دستور دهم برای دیگری سجده کند به زن دستور می دادم برای شوهرش سجده کند.

الکافی ۵ ۵۰۷ باب حق الزوج على المرأة

 

 

تحلیل حدیث نبوی نیازمند توجه به امور زیر است:


روایات مربوط به حقوق زن متعدد است وباید همه آنها یکجا ملاحظه شود تا معلوم شود حق آنها چیست وروایت نقل شده تنها بخشی از حقوق را ذکر نموده است.

  • سارا طالبی

چرا در ایه 14سوره تغابن همسر و فرزندان دشمن به حساب امده اند ومنظور از ازواج زن می شود؟ علت چیست؟ چرا متقابلا برای زن بیان نشده ممکن است مرد و فرزندان شما دشمن شما باشند؟ 

 

اینکه چرا در این آیه از همسر و فرزندان دشمن به حساب آمده اند و اینکه چرا ازدواج را زنان ترجمه کرده اند و اینکه چرا متقابلا زنان را مورد خطاب قرار داده و مردان و فرزندانشان را دشمن آن ها معرفی نکرده همه به شأن نزول این آیه باز می گردد👇

«شیخ طوسى» گویند: ابن عباس گوید: این آیه درباره عده اى از مسلمین نازل شده که در مکه مسلمان شدند و اراده هجرت به مدینه نمودند ولى زنان و اولاد آن‌ها مانع شده بودند. چنان که عطاء بن یسار گوید که اینان اراده عزت از راه هجرت کردند و زنان و فرزندانشان مانع شدند.

مجاهد گوید: درباره قومى نازل شده که اراده اطاعت از خداوند کردند ولى آن‌ها را مانع گردیده بودند.[۱]

۱.ترمذى در صحیح خود و حاکم از ابن عباس روایت کنند که آیه درباره عده اى از اهل مکه نازل شده بود که مسلمان شدند ولى زنان و فرزندان آن‌ها از آمدنشان به مدینه مانع شده بودند. وقتى وارد مدینه شدند، مردم آن‌ها را دیدند و سرزنش کردند سپس این قسمت از آیه «وَ إِنْ تَعْفُوا وَ تَصْفَحُوا» نازل گردید و طبرى صاحب جامع البیان از عطاء بن یسار نقل کند که آیه درباره عوف بن مالک الاشجعى که داراى اهل و اولاد بود، نازل شد که وى را از رفتن به جنگ مانع شده بودند و مى گفتند: ما را به چه کسى مى سپارى؟ و نیز گوید: سوره تغابن مکیه است مگر پنج آیه آخر سوره که در مدینه نازل گردیده است.

http://www.alketab.org/%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%BA%D8%A7%D8%A8%D9%86_%D9%A1%D9%A4

  • سارا طالبی

چرا در امری مثل طلاق شهادت زن مورد قبول نیست؟

 

در قانون مجازات اسلامی در ارتباط با شهادت زنان دو نوع برخورد وجود دارد: 

مواردی اصولا شهادت زن پذیرفته نیست و به آن ترتیب اثر داده نمی شود و فقط شهادت مرد که در بعضی موارد چهار مرد عادل و در مواردی دو مرد عادل لازم است مؤثر در اثبات جرم است. بنظر می رسد، عموم فقها اعم از شیعه و سنی از نحوه بیان آیات قرآن مربوط به شهادت، اینگونه استنباط کرده اند که چون در مورد زنا که از حدود است و وصیت و طلاق که ذاتا امور غیر مالی هستند شهادت مردان عادل لازم دانسته شده بنابراین در حدود و به تعبیر دیگر در حق الله و همچنین در امور غیر مالی در مورد حقوق آدمی، شهادت زنان فاقد ارزش است و نمی تواند چیزی را اثبات کند و اما در مورد دین و بطور کلی امور مالی یعنی مواردی که با شهادت، مالی و یا حق مالی برای مشهودله ثابت می شود با توجه به اینکه در سوره بقره به شهادت زنان نیز به نوعی (یعنی دو زن در مقابل یک مرد) اعتبار داده شده است، این حکم کلی را استخراج نمودند که در امور مالی شهادت دو زن بانضمام شهادت مرد مؤثر خواهد بود. از فقیهان اهل سنت ابوبکر جصاص صاحب کتاب احکام القرآن معتقد است در آیه 282 سوره بقره شهادت یک مرد و دو زن به عنوان دو شاهد پذیرفته شده است بنابراین می توان گفت در هر جا شهادت دو شاهد عادل یا بینه در لسان شرع ذکر شده و لازم دانسته شده می توان از دو شاهد مرد یا یک مرد و دو زن استفاده کرد و فرقی بین امور مالی و غیر مالی نیست فقط مواردی که نص و دلیل خاص وجود دارد که شهادت زن پذیرفته نیست باید از این حکم کلی استثناء شود.

  • سارا طالبی

چرا در اسلام مردی که همسرش را درحال ارتکاب زنا با مردی بیابد اگر هر دو را به قتل برساند گناهی بر او نیست هرچند برای رهایی از مجازات باید 4 شاهد عادل به وقوع زنا شهادت دهند؟ اما زن محروم است؟ علت و حکمت چیست؟

 

بخش اول

قتل در فراش چیست؟

قتل در فراش قتلی است که به هنگام مشاهده زنا توسط شوهر به وقوع می پیوندد . فراش در لغت به معنی گستردنی ، آنچه گسترده می شود و بر آن می خوابند و جامه خواب آمده است. همچنین از ان به معنای زن یا مرد یا هریک از دو همسر یاد شده است و زوج و زوجه فراش یکدیگر خوانده می شوند ولی با توجه به کثرت استعمال آن در نزدیکی مقاربت می توان گفت فراش کنایه از همان نزدیکی و مواقعه است. بر اساس ماده 630 قانون مجازات اسلامی قتل در فراش :« هرگاه شوهری زن خود را با مرد اجنبی در حال زنا یا در یک فراش مشاهده کند و آن دو را مقتول یا مجروح کند معاف از مجازات است. مقصود از اجنبی در این ماده بیگانه بودن از لحاظ زناشویی بوده و قید اجنبی نمی تواند محارم را مستثی از حکم نماید. شرط جواز قتل در فراش یا جرح زوجه و فاسق او توسط شوهر و معافیت از مجازات مطابق ماده 630 مشاهده زنا کردن آن دو به وسیله شوهر است. دکتر جعفری لنگرودی در کتاب ترمینولوژی حقوق زنا را چنین تعریف می کند:« زنا عبارتست از جماع غیر مشروع خواه در جهت آلت تناسلی باشد خواه نه» ، ماده 63 قانون مجازات اسلامی زنا را اینگونه تعریف کرده است : « زنا عبارتست از جماع مرد با زنی که بر او ذاتا حرام است گرچه در دبر باشد در غیر موارد وطی به شبهه »

  • سارا طالبی

ادامه مبحث زنان با فضیلت در قرآن

♦️ در بحث قبل تا آنجا پیش رفتیم که گفتیم قرآن کریم الگوهای قرآنی فراوانی را برای ما مثال می آورد ؛ که با آوردن این داستانها و مصادیق می خواهد اصل ارزش های وجودی یک انسان را بگوید در شئونات مختلف و اینکه هر زنِ پاک و با فضیلت و هر مردِ پاک و بافضیلت می تواند الگوی تمام انسانها باشد نه فقط الگوی زن ها یا فقط الگوی مردها... و حال ادامه مبحث👇

⭕️ مادر و خواهر حضرت موسی(علیه السلام)

🔶 در بخش نیروی غضب و مبارزه ضد ستم ، مردان بسیاری شهرت پیدا کرده اند ، اما در مبارزه با ستم فرعونی حضور زنان شگفت آور است.

🔷 قرآن کریم از سه زن نام می برد که حضرت موسی(علیه السلام) را از کشته شدن حفظ و او را تربیت کردند . پرورش موسای کلیم به عهده ی مادر موسی ، خواهر موسی ، و زن فرعون است . این سه زن با وضع سیاسی آن روز مبارزه کردند و برای حفظ حضرت موسی جان خود را به خطر انداختند .

🔴 وقتی مادرِ موسی (علیه السلام) فرزند خود را طبق دستور الهی به دریا انداخت ؛  " وَأَوْحَیْنَا إِلَىٰ أُمِّ مُوسَىٰ أَنْ أَرْضِعِیهِ فَإِذَا خِفْتِ عَلَیْهِ فَأَلْقِیهِ فِی الْیَمِّ... 
ﻭ ﺑﻪ ﻣﺎﺩﺭ ﻣﻮﺳﻲ ﺍﻟﻬﺎم ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻛﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺷﻴﺮ ﺑﺪﻩ ، ﭘﺲ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ [ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﻓﺮﻋﻮﻧﻴﺎﻥ ] ﺑﺮ ﺍﻭ ﺑﺘﺮﺳﻲ ﺑﻪ ﺩﺭﻳﺎﻳﺶ ﺍﻧﺪﺍﺯ.." (قصص/٧) به خواهر موسی گفت : این جعبه را تعقیب کن ؛ "وَقَالَتْ لِأُخْتِهِ قُصِّیهِ ؛ ﻭ ﺑﻪ ﺧﻮﺍﻫﺮ ﻣﻮﺳﻲ ﮔﻔﺖ : اورا دنبال کن . همسر فرعون نیز به او گفت : اورا نکشید شاید سودی به ما برساند و یا او را به فرزندی بگیریم ؛" لَا تَقْتُلُوهُ عَسَىٰ أَن یَنفَعَنَا أَوْ نَتَّخِذَهُ وَلَدًا ؛ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻧﻜﺸﻴﺪ ، ﺍﻣﻴﺪ ﺍﺳﺖ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺳﻮﺩ ﺩﻫﺪ ، ﻳﺎ ﻭﻱ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻓﺮﺯﻧﺪﻱ ﺧﻮﺩ ﺑﮕﻴﺮﻳﻢ .(قصص/٩)
بنابراین هر سه زن یاد شده در قرآن ، زمینه ی رشد و تربیت موسی(علیه السلام) را فراهم کردند تا بساط فرعون برچیده شد. 

🔶 پیداست دنبال جعبه رفتن تا قصر فرعون ، کار آسانی نیست ؛ و اینکه مادر به دخترش دستور میدهد که جعبه را تعقیب کن و از آنجا اطلاع بدست آور و اگر منتهای مسیر این جعبه به منزل فرعون بود پیشنهاد دایه بده و بگو :" هَلْ أَدُلُّکُمْ عَلَىٰ أَهْلِ بَیْتٍ یَکْفُلُونَهُ لَکُمْ وَهُمْ لَهُ نَاصِحُونَ ؛ ﺁﻳﺎ ﻣﻰ  ﺧﻮﺍﻫﻴﺪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺍﻱ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﻳﻲ ﻛﻨﻢ ﻛﻪ ﺳﺮﭘﺮﺳﺘﻲ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﻋﻬﺪﻩ ﮔﻴﺮﻧﺪ ﻭ ﺧﻴﺮﺧﻮﺍﻩ ﺍﻭ ﺑﺎﺷﻨﺪ ؟(قصص/١٢) نیز امر سهل و آسانی نیست.

آنهم در زمانی که هر زن شیرده را تعقیب می کردند تا بدانند نوزاد او پسر است یا دختر ! پیشنهاد و معرفی یک زن شیرده به عنوان اجیر ، امری عادی نبود ، بلکه قدم گذاشتن در وادی خطر و روبرو شدن با مرگ و اعدام بود .

🔷 افزون بر این ، مادر شدن حضرت موسی کاملا مخفیانه بود و کسی خبردار نشده بود ، زیرا در هرصورت فرعونیان دنبال همه نوزادان و جنسیت آنها بودند و می پرسیدند و چون همواره در تعقیب بودند تا هر نوزاد پسری را از بین ببرند : "یُذَبِّحُ أَبْنَاءَهُمْ وَیَسْتَحْیِی نِسَاءَهُمْ ؛ ﭘﺴﺮﺍﻧﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺳﺮ ﻣﻰ  ﺑﺮﻳﺪ ، ﻭ ﺯﻧﺎﻧﺸﺎﻥ ﺭﺍ [ ﺑﺮﺍﻱ ﺑﻴﮕﺎﺭﻱ ﮔﺮﻓﺘﻦ] ﺯﻧﺪﻩ ﻣﻰ  ﮔﺬﺍﺷﺖ " (قصص/٩) 

🔶 پس نه دستور به پیگیری و تعقیب آن جعبه که داخل جعبه حضرت موسی قرار داشت از طرف مادرش امری عادی بود و نه پیشنهاد شجاعانه ی خواهرش بی خطر.
پیشنهاد همسر فرعون هم پیشنهاد سهل و آسانی نبود ؛ چون او با خون آشام ترین مردم زمان خود زندگی می کرد و پیشنهاد اینکه "شاید برای ما منفعتی داشته باشد یا او را به فرزندی قبول کنیم" شجاعت و شهامت او را جلوه گر می کند.

✍️ ف . درّاب چی

📚 تلخیص از کتاب ؛ زن در آیینه جلال و جمال ، نوشته آیت الله جوادی آملی

به #بانوی_آب 💧بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/1242038283C53201e044e

  • سارا طالبی

نامه ای به زوج های جوان💌
 

✅تولد جدید
❤️ای همسرانیکه بنا دارید در کنار همدیگر راه هـای کشف ناشده ی زنـدگی را طی کنیـد، راههایی که هرگز به تنهایی نمیتوانستید وارد آنها شوید؛ بدانید که: 

💔در پیوندِ ازدواج، هر دو باید از بسـیاری از چیزهایی که قبلاً  با آنها مأنوس بودید، دل بکَنید‼️و معلوم است که این مطلب پیشنهاد سختی است.

 ⚠️کسی که از مأنوسات زندگیِ فردی دل نکَند، به زندگی جدید وارد نخواهد شد

❌و هنوز در زندگیِ کودکانه ی خود به سر میبرد. 

⁉️وارد شدن به شرایط جدید سخت است،

💞ولی متوجه باش که پذیرفتن آن، یک تولّد جدیدی است

❌و کسی که حاضر نیست در هوای تازه تنفّس کند، هنوز متولّد نشده است و « تا جنینی، کار خون آشامی است.» 

 

زن آنگونه که باید باشد


به #بانوی_آب 💧بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/1242038283C53201e044e

  • سارا طالبی

چرا قسم خوردن زن بدون اجازه شوهر صحیح نیست؟

 

سوگند بر چند قسم است که به دو نوع آن اشاره مى شود:

الف. قسم قضایى سوگندى است که در دادگاه به عنوان یکى از ادله اثبات دعوا به کار مى رود و عبارت است از گواه قرار دادن خداوند در دادگاه بر وجود یا عدم امرى که سوگند یادکننده ادعاى آن را مى نماید.در مواردى که در دادگاه نیاز به قسم زن و یا فرزند باشد، نیازى به اذن شوهر و یا پدر نیست. از این رو زن در مقام مدّعى یا منکر براى اثبات حقوق خود نیازى به اجازه شوهر ندارد. چه سوگند قضایى قاطع دعوا باشد یا سوگند قضایى استظهارى (سوگند بر بقاء حق نزد حاکم شرع موضوع ماده ۱۳۳۳ قانون مدنى) بنابراین، در سوگند قضایى نیاز به اجازه همسر نیست و سوگند یاد کننده فقط باید بالغ، عاقل، قاصد و مختار باشد.

ب. قسم عقدى
این نوع سوگند که به یمین العقد معروف مى باشد، عبارت است از تعهد و التزام به انجام دادن امرى واجب و ترک حرام در آینده، مانند این که قسم یاد مى کند: «سوگند به خدا البتّه روزه مى گیرم» یا «سوگند به خدا که دخانیات مصرف نمى کنم».
سوگند عقدى که موضوع آن فعل واجب، مستحب و یا ترک حرام است، تا زمانى که منافات با حق شوهر نداشته باشد و ایشان از اصل سوگند، منع و جلوگیرى نکند، جایز و نافذ بوده و وفاى به آن واجب و مخالفت آن حرام است و مخالفت کننده باید کفّاره بپردازد.(تحریرالوسیله، روح اللَّه الموسوى الخمینى، تهران: مکتبة اعتماد الکاظمى، چاپ ششم، ۱۳۶۶، ج ۲، ص ۱۰۵، مسأله ۹، کتاب الایمان و النذور)

  • سارا طالبی

 

⚡️من کان لله کان الله له ⚡️

❗️نمیدونم تا الان مدل زندگیت چطوری بوده ولی یه مدت هم این مدل رو تجربه کن 😎

💠 از صبح که بیدار میشی تو فکر کارهای خونه و ناهار و درس و ...که رفتی یه مکثی بکن و بگو امروز یه کاری هم برای دین خدا بکنم 👌😊

⭕️ شاید اگر قرار باشه پسر کوچولوت یه خرابکاری حسابی برات درست کنه به برکت وقتی که برای خدا گذاشتی اون اتلاف وقت از برنامه ی اون روزت حذف بشه 
تجربه اش که ضرر نداره 😉


⚡️من کان لله کان الله له ⚡️
⚡️کسی که خود برای خداست، خدا نیز برای اوست👌❤️

به #بانوی_آب 💧بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/1242038283C53201e044e

  • سارا طالبی

 گَرد داخل کپسول، تلخ است اما پوشش کپسول، خوردن آن را آسان کرده و مانع احساس تلخی آن توسط بیمار می‌شود👌

💠 در زندگی مشترک باید سعی کنیم تذکرمان به همسر، کپسولی باشد👌

💠 اگر لازم شد گاهی به همسرتان تذکر جدی دهید❗️
 اولاً حتی‌المقدور تذکر خود را طولانی نکنید ❌
بلکه خیلی کوتاه بیان کنید تا زمینه پذیرش در همسرتان ایجاد شده و زمینه لجبازی در او کمرنگ شود👌

💠 ثانیاً تذکر خود را خیلی نرم و با ژست مهربانانه بیان کنید تا تلخی آن‌، برای همسرتان شیرین گردد✅👌

به #بانوی_آب 💧بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/1242038283C53201e044e

  • سارا طالبی