بانوی آب

بانوی آب

بانوی آب در پیام رسان ایتا: @banooyeab

طبقه بندی موضوعی
پربیننده ترین مطالب

۲۲ مطلب در فروردين ۱۴۰۰ ثبت شده است

 

حکمت ۲۳۸: زن و زندگی همه اش زحمت و دردسر است و زحمت بار تر اینکه چاره ای جز بودن با او نیست.

 

 

مقدمه: دو نظریه اصلی در مسئله «زن از نظر اسلام» وجود دارد؛ بعضی زن را موجودی ناقص می‏دانند و تساوی مرد و زن را رد می کنند و بعضی کلا منکر این هستند و می‏گویند: تمام حقیقت انسان روح اوست و روح نه مذکر است نه مؤنث، و زن و مرد یک حقیقت هستند و اصلاً طرح این سؤال که آیا زن و مرد مساویند یا فرق دارند؟ صحیح نیست. [i]

اما باید دانست که همه علماء قائلند که زن و مرد در جزا و پاداش اخروی و قرب الهی از شرائط مساوی برخوردارند:

 مَنْ عَمِلَ صالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثی‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیاةً طَیِّبَةً وَ لَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما کانُوا یَعْمَلُونَ.

هر کس کار شایسته‏ای انجام دهد، خواه مرد باشد یا زن، در حالی که مؤمن است، او را به حیاتی پاک زنده می‏داریم؛ و پاداش آنها را به بهترین اعمالی که انجام می‏دادند، خواهیم داد . [ii]

اما راجع بیان  حضرت علی (ع)  نسبت به زنان (وَ قَالَ ع: الْمَرْأَةُ شَرٌّ کُلُّهَا وَ شَرُّ مَا فِیهَا أَنَّهُ لَا بُدَّ مِنْهَا) زنان همگی شر هستند واز همه بدتر اینکه چاره ای از آنان نیست" [iii]

چندین نظریه قابل طرح است که ذیلاً به بعضی از آنها اشاره می‏شود:

1ـ بعضی مفهوم کلام امیر المؤمنین را به معنای معروفی گرفته ‏اند که نسیم شمال آن را در شعری آورده است:

زن بلا باشد به هر کاشانه ای
 بی بلا هرگز نباشد خانه ‏ای‏

یعنی زن مایه زحمت است، از جهت جنسی، از جهت حفظ ناموس، از جهت حفظ امنیت و و ...؛ و پر زحمت‏ ترین چیز درباره او همین است که با تمام این زحمات، همگان برای ادامه زندگی، ناچار از ازدواج هستند.

این مطلب برداشتی است از آنچه اندیشمند گرامی محمد جواد مغنیه در ج 3 کتاب «فی ظلال نهج البلاغه» که شرح نهج البلاغه است، آورده است.

2ـ ممکن است این حدیث را به نحو دیگری توضیح داد و آن اینکه، آری زن شر است و مردان نیز چاره‏ ای از او ندارند، ولی بدی و شر از جهت بدنی و تن خاکی زن است و در ارتباطی است که با مرد دارد؛ چه اینکه در نشئه ماده اگر از زنان هم پرسیده شود ممکن است همین نظریه را نسبت به مردان داشته باشند، یعنی بگویند: آری زن می تواند برای خودش زندگی راحتی داشته باشد ولی با ازدواج زحمات بسیاری را باید تحمل نماید، زحمت شوهرداری، زحمت مادر شدن و ... که همگی از جانب مرد است؛ لکن چاره‏ای نیست و اگر کسی بخواهد به زندگی ادامه دهد باید ازدواج کند [و مردان را تحمل نماید].

و اینچنین نیست که حدیث شریف آن قسمت دیگر را نفی کرده باشد، بلکه می توان گفت این کلامی است که حضرت با مردان و از جهت جایگاه شوهر در مقابل زن فرموده است و اگر شرائطی بود که زنان نیز گلایه یا مطالبی از مردان عرض می کردند و جا داشت، ممکن بود حضرت همین کلام را برای زنان بفرماید که الرجل شر کله و شر ما فیه انه لا بد منه.

در نتیجه این نه خصوصیتی برای زن است و نه به حقیقت زن بر می‏گردد بلکه حقیقت زن انسانیت اوست و ملاک ارزش آن هم تقوی الله است.

 « إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللّهِ أَتْقاکُمْ »

" گرامی‏ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست"

در حقیقت ارجمندترین شما نزد خدا پرهیزگارترین شماست. [iv] و در این جهت زن و مرد فرقی ندارند .

3ـ سومین برداشتی که می ‏توان از این حدیث بیان کرد، آن است که زن از این جهت که محبوب، جذاب و مورد علاقه جنسی مرد است:

 "زُیِّنَ لِلنّاسِ حُبُّ الشَّهَواتِ مِنَ النِّساءِ وَ الْبَنینَ وَ الْقَناطیرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ وَ الْخَیْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَ اْلأَنْعامِ وَ الْحَرْثِ ذلِکَ مَتاعُ الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ اللّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ"

محبّت امور مادی، از زنان و فرزندان و اموال هنگفت از طلا و نقره و اسبهای ممتاز و چهارپایان و زراعت، در نظر مردم جلوه داده شده است؛ (تا در پرتو آن، آزمایش و تربیت شوند؛ ولی) اینها (در صورتی که هدف نهایی آدمی را تشکیل دهند،) سرمایه زندگی پست (مادی) است؛ و سرانجام نیک (و زندگیِ والا و جاویدان)، نزد خداست . [v]

از این جهت همیشه مایه گرفتاری و شرور است؛ چنانکه گفته می‏ شود ریشه بسیاری فتنه ‏ها به نحوی به دعوا یا رقابتی بر می‏ گردد که بر سر یک یا چند زن می ‏باشد و همچنین روایت است که :

پیامبر «ص» فرمودند: "اکثر ما تلج به امتی النار الأجوفان، البطن و الفرج‏"

یعنی بیشترین چیزی که امت من به وسیله آن در آتش می ‏افتند دو شی‏ء اجوف [توخالی‏] است: شکم و دامن. [vi]

و این مطلب درست مثل آن است که می‏گویند بسیاری از دعواها در دنیا بر سر طلا، مال و ثروت انجام می‏ شود؛ آیا این مسئله موجب منفور شدن طلا و ثروت می‏ شود؟

خیر؛ بلکه گرچه مال و ثروت مایه فتنه‏ های دنیائی است ولی هیچ انسانی چاره ‏ای ندارد جز اینکه برای تأمین معاش و معاد به دنبال مال و ثروت برود.

درباره زن نیز چنین است که اگر چه زن از جهت جنسی مایه بسیاری از فتنه ‏های دنیاست، ولی مردان نمی‏ توانند به کلی او را فراموش کنند و به اصطلاح نیاز به زن و مسئله جنسی را به حاشیه زندگی برانند، بلکه چاره ‏ای جز متعادل کردن روابط خود با زن را ندارند، چنانکه در رابطه با مال و ثروت و نمودهای دیگر جهان نیز همین راه در برابر آنان است‏.

بنابر این شر بودن اینگونه ربطی به ذات و حقیقت زن ندارد، بلکه مربوط به ارتباط ناصحیح جامعه با زن است و الا حقیقت زن با حقیقت مرد یکی است.


[i] برای توضیح بیشتر نظریه دوم به کتاب زن در آیینه جلال و جمال صفحه 73 مراجعه شود

[ii] سوره نحل، آیه 97

[iii] نهج‏ البلاغه، حکمت 238 ص510، انتشارات دار الهجره، قم‏)

[iv] سوره حجرات، آیه 13

[v] سوره آل عمران، آیه 14

[vi] کتاب کافی، ج2، باب العف، ص 97

https://hawzah.net/fa/Question/View/8999/%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA-%D8%B9%D9%84%DB%8C(%D8%B9)-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA

 

لینک کوتاه: https://b2n.ir/h74778

  • سارا طالبی

 

در کلام حضرت علی  علیه السلام  برخی از نیکوترین خلق و خوی زنان از زشت ترین اخلاق مردان به حساب می آید مانند: تکبر، ترس و بخل. اینجا سوالی ایجاد می شود که صفات خوب برای هر زن و مردی خوب و پسندیده است و صفات بد هم برای زنان و هم برای مردان نکوهش شده است و حضرت علی  علیه السلام  کدام ویژگی از زنان و مردان مورد نظرشان بوده است؟ آیا اگر زنی سخاوتمند و شجاع و متواضع باشد خوب نیست؟ اگر ما ویژگی انسان بودن را در نظر بگیریم دیگر فرقی میان زنان و مردان نیست؟

  • سارا طالبی

 

حاج اقا پناهیان: چرا حقوق مرد بیشتر از زن است؟ چون مرد نیازمندی بیشتری نسبت به زن دارد.

 

رسول خدا(ص) به خانمی که در مورد حقوق زن بر شوهر سوال کرد، فرمود: «حقوق شوهرت از تو بیشتر است» (قَالَتْ: فَمَا لِی عَلَیْهِ مِنَ الْحَقِّ مِثْلُ مَا لَهُ عَلَیَّ؟ قَالَ: لَا وَ لَا مِنْ کُلِّ مِائَة)(کافی/5/507)
اینکه حقوق مرد بیشتر از زن است، به این معناست که نیازهای مرد بیشتر از زن است، لذا اگر زنی در مورد حقوق شوهرش غفلت کند، لطمۀ بیشتری به او وارد کرده است. اینکه مرد، حق بیشتری دارد به این خاطر است که نیازهای او در خانواده بیشتر از زن است به همین دلیل، زن‌ها باید بیشتر از مردها، حق همسر خود را رعایت کنند.
در مورد ارتباط بین زن و مرد، زن‌ها به لحاظ روحی قوی‌تر هستند و ابتکار عمل به دست خانم‌ها است، لذا مدیریت این ارتباط نیز به خانم‌ها داده شده است و به همین دلیل، حجاب برای زن واجب شده است. حجاب مظهر قدرت زن است و معنایش این است که خانم‌ها باید روابط بین زن و مرد را مدیریت کنند.

  • سارا طالبی

در سخنرانی ها می شنویم: زن باید تابع همسرش باشد پس چرا حضرت اسیه «س» در قران تابع همسرش نبود اما الگوی مومنان معرفی شد یا حضرت زینب کبری «س» در واقعه عاشورا به عنوان الگویی نمونه در تار یخ درخشید. خیلی وقتها تبعیت زن از شوهر باعث از دست دادن دین انسان که متاسفانه در جامعه امروز از وضعیت دختران ما بعد از ازدواج به وضوح روشن است.

  • سارا طالبی

چرا برای بیعت با زنان در قران خداوند می فرماید انها را امتحان کنید اما برای مردان این را نمی فرماید؟

 

این موضوع به شأن نزول آیه ۱۰ سوره ممتحنه باز می گردد؛

«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا جَاءَکُمُ الْمُؤْمِنَاتُ مُهَاجِرَاتٍ فَامْتَحِنُوهُنَّ ۖ اللَّهُ أَعْلَمُ بِإِیمَانِهِنَّ ۖ فَإِنْ عَلِمْتُمُوهُنَّ مُؤْمِنَاتٍ فَلَا تَرْجِعُوهُنَّ إِلَى الْکُفَّارِ ۖ لَا هُنَّ حِلٌّ لَهُمْ وَلَا هُمْ یَحِلُّونَ لَهُنَّ ۖ وَآتُوهُمْ مَا أَنْفَقُوا ۚ وَلَا جُنَاحَ عَلَیْکُمْ أَنْ تَنْکِحُوهُنَّ إِذَا آتَیْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ ۚ وَلَا تُمْسِکُوا بِعِصَمِ الْکَوَافِرِ وَاسْأَلُوا مَا أَنْفَقْتُمْ وَلْیَسْأَلُوا مَا أَنْفَقُوا ۚ ذَٰلِکُمْ حُکْمُ اللَّهِ ۖ یَحْکُمُ بَیْنَکُمْ ۚ وَاللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ »﴿١٠﴾
ای مؤمنان! هنگامی که زنان باایمان [با جدا شدن از همسرانشان] هجرت کنان [از دیار کفر] به سوی شما می آیند، آنان را [از جهت ایمان] بیازمایید، البته خدا خود به ایمان آنان داناتر است. پس اگر آنان را باایمان تشخیص دادید، آنان را به سوی کافران [که همسرانشان هستند] باز مگردانید، نه این زنان بر کافران حلال اند، و نه آن کافران بر این زنان حلال اند، و مهریه ای که همسران کافر به زنان مؤمن خود داده اند به آنان بپردازید، و بر شما گناهی نیست در صورتی که مهریه شان را به آنان بدهید، با آنان ازدواج کنید، و به عقد و پیوندهای زنان کافر [تان که به کفار پیوسته اند] پای بند نباشید [که آن عقد و پیوند باطل شده و وظیفه شما رها کردن آنان است] و آنچه را شما [برای همسران مرتد و فراری خود که به کافران پناهنده شده اند] هزینه کرده اید [از کافران] بخواهید، و آنان هم باید آنچه را هزینه کرده اند از شما درخواست کنند؛ این حکم خداست که میان شما حکم می کند، و خدا دانا و حکیم است.

  • سارا طالبی

 

در دنیا جایگاهی بسیار خوب و پردرخت و شاداب وجود داشت که به آن بهشت دنیا می‌گفتند. خداوند آدم ـ علیه السلام ـ را در همانجا آفرید و روح انسانی را در او دمید، و به فرشتگان فرمان داد تا او را سجده کنند.[1]
از آن جا که خداوند اراده کرده بود تا فرزندانی به آدم عطا کند، و نسل او را به وجود آورد، مشیت او چنین قرار گرفت که حضرت آدم همسری داشته باشد تا با او ازدواج نموده و از او دارای فرزند گردد.
خداوند حوّا را از زیادی گِل آدم ـ علیه السلام ـ آفرید، بنابراین حوّا بعد از آفرینش آدم ـ علیه السلام ـ آفریده شده است.[2]

  • سارا طالبی

در وصیّت نامه تاریخى امام(علیه السلام)، ایشان به مسائل مربوط به زنان مى پردازند و دستورات هشت گانه اى را در این زمینه به فرزندشان مى دهند.

نخست مى فرمایند: «از مشاوره با زنان (کم خرد) بپرهیز که رأى آنها ناقص و تصمیمشان سست است»; (وَإِیَّاکَ وَمُشَاوَرَةَ النِّسَاءِ فَإِنَّ رَأْیَهُنَّ إِلَى أَفْن(1) وَعَزْمَهُنَّ إِلَى وَهْن).

امام(علیه السلام) در اثناى این نصایح هفتگانه علتى بیان کردند که مى تواند به تمام سؤالاتى که امروز پیرامون این دستورات مطرح مى شود، پاسخ گوید، حضرت مى فرماید: زیرا زن همچون شاخه گل است نه قهرمان.

مى دانیم که مسائل احساسى و عاطفى بر زنان غلبه دارد و همین امر در مقام مشاوره با آنها اثر مى گذارد. بدیهى است هر حکم عامى استثنائاتى دارد و در این مورد نیز زنانى را مى توان یافت که در عزم و اراده و رأى، با مردان صاحب نظر برابرى مى کنند. 

  • سارا طالبی

 

گاهی اوقات خانمهائی با ما تماس میگیرند - یا از مجلس، یا از حوزه، یا از مراجعات گوناگون مردمی، یا از مراکز دیگر - و مشکلاتشان را میگویند؛ 
👈این مشکلات عمدتاً مربوط میشود به مشکلات داخل خانواده. 

اگر زن داخل خانواده 
👈امنیت روانی داشته باشد، 
👈امنیت اخلاقی داشته باشد، 
👈آسایش داشته باشد، 
👈سکَن داشته باشد، 
👈حقیقتاً شوهر برای او لباس محسوب شود - همچنان که او لباس شوهر است - و همچنان که قرآن خواسته،
👈مودّت و رحمت بین اینها باشد، 
👈و اگر «و لهنّ مثل الّذی علیهن»(بقره.۲۲۸) در خانواده رعایت شود 

... آنگاه مشکلات بیرون خانواده برای زن قابل تحمل خواهد شد؛ اصلاً بر اینها فائق می‌آید.

🌸🌸اگر زن در آسایشگاه خود، در سنگر اصلی خود، بتواند مشکلات خودش را کاهش بدهد، بلاشک در عرصه‌ی اجتماع هم خواهد توانست.🌸🌸
 ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
بیانات در سومین نشست اندیشه‌های راهبردی
با موضوع زن و خانواده
#خانواده_خوب


به #بانوی_آب 💧بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/1242038283C53201e044e

  • سارا طالبی

 در شکل گیری یک تمدن، یکی از نکات بسیاررضروری، استفاده بهینه از سرمایه های انسانی در مختصات اجتماعی آن تمدن است.
✳️ با نگاهی به کتاب آفرینش در می یابیم که انسانها با ویژگیهای خلقی و استعدادهای فردی متفاوت آفریده می شوند و چه بسا تربیت و محیط هم بر تنوع این تفاوت ها می افزاید.
✳️ از طرفی جهان بینی مومنانه هیچ چیز را در آفرینش بی هدف نمی پندارد و خداوند را در افعال خود حکیم می شناسد .
👈🏼 پس قطعا از این تفاوتها نیز هدف حکیمانه در کار بوده است.
📛 بدون شک آنچه در دهه های گذشته در هدایت تحصیلی و نحوه سوق دهی استعدادهای انسانی به سمت مراکز آموزش عالی اتفاق افتاده، دارای خطاهای فاحشی بوده است.
⚠️ خلاصه کردن موفقیت در دوسه مسیر مشخص و تعریف استعداد صرفا در چارچوبهای مشخص شده آموزش و پرورش باعث هدر رفت سرمایه های انسانی فراوان در این کشور شده است.

✴️ حال آنکه یک تمدن با نشاط و پویا نیاز به ورود استعدادهای برتر به همه زمینه های علمی و کاری از جمله هنر و ادبیات و پرورش #هنرمندان و #نویسندگان متعهد، زبده و مبنا شناس ، رسانه ، فلسفه و حکمت، دروس دینی و حوزه های علمیه و تربیت #مجتهدین جوشاننده و  خط شکن و طلبه فعال و #متفکرین بروز ، رشته های متناسب با خانواده داری و تعلیم و تربیت اسلامی و بسیاری رشته های متنوع دیگر دارد که باید
متناسب با نیازهای حال و آینده جامعه اسلامی برای آنها نیروی زبده تربیت شود.
❌ لذا با تنظیم شرایط جامعه بر روی درآمدزا بودن چند شغل خاص و سوق پیدا کردن برترینها به سمت آن مشاغل، هم در حق کلیت جامعه خیانت می شود 
و هم در حق تک تک افرادی که علیرغم جهت گیری رغبت ها و جوشش های درونی و تیپ شخصیتی شان ، جذب مشاغلی می شوند که صرفا  منزلت و درآمد بالاتری داشته باشند و 
❌ قطعا خلاقیت و پویایی مناسبی را در آن زمینه ها نخواهند داشت.

✅ بنابراین در ساخت تمدن اسلامی باید به نیاز اسلام در پرورش نیروهای انسانی  توجه و برای آن برنامه ریزی شود تا نیازهای هر زمان معطل نماند و وارد کننده بی چون و چرای  متون علمی و افراد متخصص از مکاتب دیگر نباشیم.

⬅️ نتیجه اینکه اگر با شکل گیری همه جانبه عدالت اجتماعی ، زمینه حرکت  افراد به سوی نقطه طلایی استعدادشان فراهم شود، نشاط و سرزندگی و تحرک و وجدان کاری جایگزین کم کاریهای فراگیر کارمندان و سودجویی ها و مال اندوزی های دلالان خواهد شد.

⏪ برای حرکت به سمت این منظور تحقق دو مقدمه ضروری است ؛
1. برقراری #عدالت_اجتماعی در منفعت و منزلت های حاصل از مشاغل متناسب با تخصص ها و سختی کار و بهره وری افراد،
که نیازمند تلاش قانون گذاران و مجریان قانون است.

2. انجام فرآیند استعداد سنجی مناسب و دقیق و تخصصی در دانش آموزان و هدایت آنها به سمت قله شکوفایی علمی و مهارتی شان

🔵 امید است که با بیدار شدن روزافزون عدالت خواهی اسلامی در فرد فرد جامعه و اهتمام مسئولین امر به این موضوع مهم و تغییر جو حاکم بر هدایتهای شغلی و تحصیلی ، در آینده نزدیک شاهد روی کار آمدن نسلی باشیم که با عشق و علاقه و وجدان به کار و فعالیت بپردازند و در همه زمینه ها، پیشرفتهای نو به نو را برای اسلام و مسلمین به ارمغان بیاورند.

✍️ شهبازی

💧به بانوی آب بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/1242038283C53201e044e

  • سارا طالبی

 

🌸ایشان در محیط علم هم یک دانشمند والاست. 

آن خطبه‌ای که فاطمه‌ی زهرا سلام الله علیها در مسجد مدینه، بعد از رحلت پیغمبر ایراد کرده است، خطبه‌ای است که به گفته‌ی علامه‌ی مجلسی، «بزرگان فصحا و بلغا و دانشمندان👈باید بنشینند کلمات و عبارات آن را معنا کنند!» این‌قدر پرمغز است! از لحاظ زیبایی هنری، مثل زیباترین و بلندترین کلمات نهج‌البلاغه است. 

🌸فاطمه‌ی زهرا سلام‌الله‌علیها می‌رود در مسجد مدینه، در مقابل مردم می‌ایستد و ارتجالاً حرف می‌زند! شاید یک ساعت، با بهترین و زیباترین عبارات و زبده‌ترین و گزیده‌ترین معانی صحبت کرده است.
بیانات در دیدار جمعی از زنان ۱۳۷۱/۰۹/۲۵

#فاطمه_زهرا سلام الله علیها

به #بانوی_آب 💧بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/1242038283C53201e044e

  • سارا طالبی