بانوی آب

بانوی آب

بانوی آب در پیام رسان ایتا: @banooyeab

طبقه بندی موضوعی
پربیننده ترین مطالب

۶ مطلب در مرداد ۱۴۰۱ ثبت شده است

آنچنان که از مطالبات مقام معظم رهبری از زنان و بخصوص بانوان طلبه برمی آید، از اولین مسائل مهمی که لازم است زنان در راستای نقش آفرینی در جهت تربیت و ایجاد و تغییر گرایش ها برای تحقق تمدن و حکومت جهانی اسلامی به آن بپردازند، تحصیل علم و تولید دانش است.

این در حالی است که بانوان طلبه به لحاظ فضای نمره محور حاکم بر حوزه های علمیه خواهران، دچار انفعال شده و از رسالت طلبگی خود صرفاً به حفظ دروس حوزه برای کسب نمرات بالا در امتحانات می پردازند، بدون اینکه علم آنان امتداد اجتماعی، تربیتی و تبلیغی داشته باشد.

⬅️ از منظر اکثر بانوان طلبه، این موضوع جدای از اینکه از حجم زیاد دروس حوزه و مدل تعامل اساتید با طلاب بانو ناشی می شود به ناکارآمد بودن و غیر کاربردی بودن دروس حوزه نیز بر می گردد. این مشکل، بانوی طلبه را دچار ابهام و سرگردانی در میان کتب حجیم و غیر قابل استفاده کرده و در نهایت مجبور به گذراندن واحد‌های درسی به صورت حفظی خواهند شد تا بتوانند نمره بالایی کسب کنند.

👈 مورد دیگری که بانوان طلبه از آن گلایه دارند این است که مطالعه این حجم از دروس که سنگین و دشوار بودن نیز مضاف بر آن است، با مسئولیت های خانوادگی یک بانوی طلبه در تعارض است. طلبه بانو علاوه بر وظایف فردی و شخصی، مسئولیت های خانوادگی اعم از همسری، مادری و غیره را دارد که گاهاً در تزاحم با پرداختن به تحصیل و بخصوص دروس سنگین حوزوی قرار می گیرد و در ادامه مانع حضور او در اجتماع می گردد.

✳️ در نهایت بانوی طلبه که با هدف تبلیغ و تربیت وارد حوزه شده بود، مجبور به گذراندن صرف واحد‌های درسی حوزه شده و پس از پایان دوره طلبگی نیز به دلیل حفظیات صرف، دچار ناکارآمدی خواهد شد و علمی که کسب کرده برای او آورده ای نخواهد داشت و حتی ممکن است به بدبینی و دلزدگی او نسبت به حوزه بینجامد.

🔶 از این رو در قسمت بعدی به بررسی دلایلی که موجب گذراندن صرف واحد‌های درسی به صورت حفظی و عدم درک دقیق و عمیق دروس در بانوان طلبه می شود، خواهیم پرداخت...

✍️ عظیمی دوست

🆔 [کپی با ذکر منبع بلامانع است.]

به #بانوی_آب 💧بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/1242038283C53201e044e

  • سارا طالبی

عظمت زن

◾️عظمت زن آن است که بتواند حُجب و حیا و عفاف زنانه را که خدا در جبلّت زن ودیعه نهاده است، حفظ کند؛ 

↩️ این را بیامیزد با عزت مؤمنانه؛

↩️ این را بیامیزد با احساس تکلیف و وظیفه؛

☑️ آن لطافت را در جای خود به کار ببرد، آن تیزی و بُرندگی ایمان را هم در جای خود به کار ببرد. 

◾️این ترکیب ظریف فقط مال زنهاست؛ این آمیزه‌ی ظریف لطافت و بُرندگی، مخصوص زنهاست؛ 

✔️ این امتیازی است که خدای متعال به زن داده است. 
 
📚بیانات رهبری- ۱۳۸۹/۰۲/۰۱ 

 

 

🆔 [کپی با ذکر منبع بلامانع است.]

به #بانوی_آب 💧بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/1242038283C53201e044e

  • سارا طالبی

بزرگان در اهمیت اشک بر سیدالشهدا (علیه‌السلام) آورده اند که این گریستن ره‌آوردش گرایش و محبتی است که مقدمه و زمینه ی زنده نگه داشتن سیره ایشان و شبیه آنان شدن است.

◼️ از جهت دیگر آورده اند که حضرت زینب (سلام‌الله‌علیها) در سوگواری هایش در غروب عاشورا خطاب به امام حسین (علیه‌السلام) می فرمودند "تو نه تنها پاره تن من هستی؛ من نیمه دل تو هستم و تو هم نیمه دل منی؛ ما یک دل هستیم که دو نیمه شده است؛ نیمی از آن به اسارت می رود و نیم دیگر به شهادت رسید." 

◼️ این بزرگ زن نیمی از حقیقت حسینی است، چه خوب که ره‌آورد اشک هایمان این روزها شبیهِ او شدن است. 

✍️ف. صادقی‌؛ با نگاه به کتاب کوثر کربلا

🆔 [کپی با ذکر منبع بلامانع است.]

به #بانوی_آب 💧بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/1242038283C53201e044e

  • سارا طالبی

◾️عبدالله بن عُمَیر کَلبی از شهدای کربلا است.

◾️او به همراه همسرش ام وهب، در شب هشتم محرم شبانه خود را از کوفه به سپاه امام حسین(علیه‌السلام) رساند.

◾️پس از شهادت عبدالله در روز عاشورا، همسرش ام وهب خود را به بالین او رساند و در حالی‌که سر و صورت عبدالله را پاک می‌کرد، و به او می‌گفت: «بهشت بر تو گوارا باد.»
در این حین به دستور شمر، یکی از غلامان، گرزی بر سر این بانوی داغدیده فرود آورد و او را به شهادت رساند.

◾️ام‌وهب نخستین زن یا تنها زنی بود که در واقعه کربلا به شهادت رسید.

◾️" نامیرا"   یکی از آثار شاخص ادبیات داستانی در باره حماسه عاشورا است.
" نامیرا" به داستان یکی از شهدای کربلا با نام عبدالله بن عمیر کلبی است که در میانه شک و تردید سرانجام به یقین می رسد و در یکی از طرفین جریان کربلا سرنوشتش را رقم میزند.

◾️به اعتقاد بسیاری از بزرگان و علما  " نامیرا" اثری است که توانسته است فضای سرشار از نفاق کوفه را در عصر قیام امام حسین(علیه‌السلام) به زیبایی ترسیم کند. 

 

سلام به #بانوی_آب 💧بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/1242038283C53201e044e

  • سارا طالبی

زن با نقاط قوّت زنانه‌ی خود - که خدای متعال در وجود او به ودیعه گذاشته و مخصوص زن است - 

↩️ همراه با ایمان عمیق،

↩️ همراه با استقرار ناشی از اتکاء به خداوند، 

↩️ و همراه با عفت و پاکدامنی - که فضای پیرامون او را نورانیت میبخشد -
 میتواند در جامعه یک نقش استثنایىِ این‌گونه [زینب وار] ایفا کند؛ 

❌ هیچ مردی قادر به ایفای چنین نقشی نیست.

 ✅ مثل کوه استواری از ایمان،

 ✅ در عین حال مثل چشمه‌ی جوشانی از عاطفه و محبت و احساسات زنانه، تشنگان و محتاجان نوازش را از چشمه‌ی صبر و حوصله و عاطفه‌ی خود سیراب میکند. 

✳️ انسانها در چنین آغوش پُربرکتی میتوانند تربیت شوند.

 💠 اگر زن با این خصوصیات در عالمِ وجود نبود، انسانیت معنا پیدا نمی‌کرد. 

🗓۱۳۸۴/۳/۲۵ 

به #بانوی_آب 💧بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/1242038283C53201e044e

  • سارا طالبی

🌹ابن قیم، همسر زهیر

زهیر نمی‌خواست با  امام حسین(علیه‌السلام) مواجه شود و بنایش بر این بود که هرجا به ضرورت با حضرت امام حسین(علیه‌السلام) همراه شد، ایشان را ملاقات کند پس  جایی که امام توقف می‌کرد، او حرکت می‌کرد که آنجا نباشد و تلاش می‌کرد تا با امام روبه‌رو نشود. اما وقتی قاصد آمد و سلام امام علیه‌السلام را رساند و گفت امام می‌خواهند تو را ببینند، خشکش زد و قصد نداشت برود‌! همسرش گفت «سبحان‌الله! پسرِ دختر پیامبر تو را می‌طلبد و تو نمی‌روی؟». چنان این را محکم گفت که زهیر شرمنده شد و در حقیقت در رودربایستی قرار گرفت. با این حرکت، همسر تصمیم گرفت نزد امام علیه‌السلام برود. ما نمی‌دانیم چه بین او و امام رد و بدل شده است. وقتی برگشت، دیدند متحول شده و شاد و مسرور بود و گفت «من راه خودم را پیدا کرده‌ام.»

🌹درباره‌ی همسر زهیر ابن قین دو نقل است: یکی اینکه همسر زهیر, در کربلا هم بوده و از اسرا و حتی شاهدان فاجعه کربلاست. اما نقل مشهور این است که زهیر، همسرش را با کسانی که همراه او بودند به کوفه بازگرداند و موقعی که می‌خواستند جدا شوند، همسر با چشمان گریان گفت «تو در رکاب پسر پیامبر به شهادت نائل می‌شوی. در روز قیامت من را فراموش نکن» و درست هم می‌گفت چون او عامل این تحول شده بود.

 

به #بانوی_آب 💧بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/1242038283C53201e044e

  • سارا طالبی