آنچنان که از مطالبات مقام معظم رهبری از زنان و بخصوص بانوان طلبه برمی آید، از اولین مسائل مهمی که لازم است زنان در راستای نقش آفرینی در جهت تربیت و ایجاد و تغییر گرایش ها برای تحقق تمدن و حکومت جهانی اسلامی به آن بپردازند، تحصیل علم و تولید دانش است.
این در حالی است که بانوان طلبه به لحاظ فضای نمره محور حاکم بر حوزه های علمیه خواهران، دچار انفعال شده و از رسالت طلبگی خود صرفاً به حفظ دروس حوزه برای کسب نمرات بالا در امتحانات می پردازند، بدون اینکه علم آنان امتداد اجتماعی، تربیتی و تبلیغی داشته باشد.
⬅️ از منظر اکثر بانوان طلبه، این موضوع جدای از اینکه از حجم زیاد دروس حوزه و مدل تعامل اساتید با طلاب بانو ناشی می شود به ناکارآمد بودن و غیر کاربردی بودن دروس حوزه نیز بر می گردد. این مشکل، بانوی طلبه را دچار ابهام و سرگردانی در میان کتب حجیم و غیر قابل استفاده کرده و در نهایت مجبور به گذراندن واحدهای درسی به صورت حفظی خواهند شد تا بتوانند نمره بالایی کسب کنند.
👈 مورد دیگری که بانوان طلبه از آن گلایه دارند این است که مطالعه این حجم از دروس که سنگین و دشوار بودن نیز مضاف بر آن است، با مسئولیت های خانوادگی یک بانوی طلبه در تعارض است. طلبه بانو علاوه بر وظایف فردی و شخصی، مسئولیت های خانوادگی اعم از همسری، مادری و غیره را دارد که گاهاً در تزاحم با پرداختن به تحصیل و بخصوص دروس سنگین حوزوی قرار می گیرد و در ادامه مانع حضور او در اجتماع می گردد.
✳️ در نهایت بانوی طلبه که با هدف تبلیغ و تربیت وارد حوزه شده بود، مجبور به گذراندن صرف واحدهای درسی حوزه شده و پس از پایان دوره طلبگی نیز به دلیل حفظیات صرف، دچار ناکارآمدی خواهد شد و علمی که کسب کرده برای او آورده ای نخواهد داشت و حتی ممکن است به بدبینی و دلزدگی او نسبت به حوزه بینجامد.
🔶 از این رو در قسمت بعدی به بررسی دلایلی که موجب گذراندن صرف واحدهای درسی به صورت حفظی و عدم درک دقیق و عمیق دروس در بانوان طلبه می شود، خواهیم پرداخت...
✍️ عظیمی دوست
🆔 [کپی با ذکر منبع بلامانع است.]
به #بانوی_آب 💧بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/1242038283C53201e044e
- ۰ نظر
- ۳۰ مرداد ۰۱ ، ۰۸:۳۵