بانوی آب

بانوی آب

بانوی آب در پیام رسان ایتا: @banooyeab

طبقه بندی موضوعی
پربیننده ترین مطالب
يكشنبه, ۹ آذر ۱۳۹۹، ۰۶:۱۵ ب.ظ

تمدن اسلامی (صله ارحام)

⚜️ در قسمت قبل گفتیم که با توجه به شرایط نامناسب حاکم بر مناسبات انسانی و خانوادگی در جهان فعلی و تطبیق آن بر توصیه های اسلامی، به نظر می رسد که بهتر است خانواده ها اهتمام ویژه ای را برای سکونت ارحام در نزدیکی یکدیگر مبذول دارند.

❇️ در حال حاضر نیز بسیاری از خانواده ها در شهرهای کوچک و بزرگ هستند که بزرگترهایشان از قبل بنا را بر سکونت فرزندان در جوار خود گذاشته اند و با اجرای * تدابیری * ، از حسن همجواری با محارم و خویشان خود خرسند و راضی هستند.

🔴 در اینجا لازم است به یک نکته بسیار مهم بپردازیم که 
👈 زیربنای اجتماعی اسلام بر دو اصل مهم #هجرت و #جهاد استوار است.
هر دو این مفاهیم زمانی بار ارزشی و اسلامی پیدا می کنند که افراد به مانعی جدی در برابر زندگی #توحیدی خود برخورد کنند.
اگر شرایط اقتضا کند که مانع را دور بزنند و با آن درگیر نشوند ، #هجرت نام دارد و اگر با درگیر شدن بتوانند مانع را از میان بردارند، #جهاد است.
⚠️ شاید در نگاه اول به نظر برسد که تاکید بر بازسازی و به روز رسانی زندگی عشیره ای می تواند به عنوان مانعی بر سر راه تربیت #مهاجرانه و #مجاهدانه مسلمین به حساب بیاید.

برای یافتن پاسخ جا دارد سوالات زیر را از خود بپرسیم؛

❔❓آیا امروزه عامل اصلی بعد مکانی ارحام و عدم امکان کافی رسیدگی به احوالات یکدیگر و حمایت های متقابل، انتخاب زندگی #مجاهدانه و #مهاجرانه و ارتقائ زیست توحیدی توسط شهروندان مسلمان است یا عوامل دیگری در این وضع دخیل هستند؟!

❔❓آیا پیشوایان دینی ما در هجرت های خود ، اغلب به صورت تنها و یا صرفا با خانواده هسته ای خود محل زندگی را تغییر می دادند و یا شمار قابل توجهی از خویشان و محارم نیز همراهشان بودند؟!
(هر چند که در هر حال #هجرت بر سکونت در جوار خانواده ارجحیت دارد.)

❔❓ در شرایط جهاد اسلامی، اگر همسر و فرزندان در جوار ارحام و خویشان خود ساکن باشند، امکان حضور در میادین جهاد با طیب خاطر برای مردان بیشتر است  یا وقتی در محله یا شهری غریب ساکن باشند؟!

❔❓برای مومنینی که قصد دارند فرزندان خود را از افتادن در دامهای فساد و تباهی حفظ کنند و بر مناسبات آنها نظارت داشته باشند، انتخاب شدن دوست و همراز از میان فرزندان فامیل امکان نظارت بیشتری به همراه دارد یا همراهی فرزندان با دوستانی ناشناس از خانواده‌های های ناشناس؟!

❔❓تجربیات فعلی رشد فساد و بزه را بیشتر در محیطهای بومی و آشنا ثبت کرده است یا محیطهای غیر بومی و حاشیه نشین و تازه شکل گرفته؟!

❔❓در شرایط زندگی در عصر سرعت که * زمان * یک محدودیت اصلی به شمار می آید، افراد چند بار در ماه و حتی سال موفق به دیدار ارحام خود می شوند و توصیه های اسلام مبنی بر رسیدگی به حال نزدیکان چقدر امکان تحقق دارند؟!

⬅️ با تفکر در اطراف چنین سوالاتی می توانیم به طرحی از زیر ساخت اجتماعی #تمدن_اسلامی نزدیک شویم.

 

✍️ شهبازی

به #بانوی_آب 💧 بپیوندید
https://eitaa.com/joinchat/1242038283C53201e044e

  • سارا طالبی

تمدن اسلامی

صله رحم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی