بانوی آب

بانوی آب

بانوی آب در پیام رسان ایتا: @banooyeab

طبقه بندی موضوعی
پربیننده ترین مطالب
شنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۹، ۰۳:۲۳ ب.ظ

حسن تبعل

«جِهَادُ الْمَرْأَةِ حُسْنُ التَّبَعُّل‏»1

جهاد زن، حسن شوهرداری است.

(روایت را ترجمه می کنند به، جهاد زن خوب شوهرداری کردن است، ترجمه اشتباه نیست، اما معنای حسن بسیار عمیق و وسیع است؛ به همین علت در اینجا خود واژه آورده شد.)

در این روایت سه بار به سنگینی و خطیر بودن «حسن التّبعّل» اشاره شده است:

1- واژه ی «جهاد»: «حسن التبعل» در این روایت با عنوان «جهاد» آورده شده است. همان گونه که می دانید جهاد به شکل عام دو نوع است، جهاد اصغر (جنگ سخت/مثل جنگ تحمیلی) و جهاد اکبر (جهاد با نفس و...).

مبتنی بر نظر امام خامنه ای حسن التبعل عرصه ی جهاد اکبر است که بسیار سخت است.

2- واژه ی «حسن»: یک زن می تواند به شکل عادی شوهرداری کند. اما شوهرداری ای جهاد است که «حسن» باشد.

3- واژه ی «التّبعّل»: در زبان عربی «التّبعّل» باب «تفعّل» هست، و یکی از معانی این باب «تکلّف» هست. یعنی وقتی ریشه ی «بعل» به باب تفعل برود، حکایت از سنگینی و تکلّف وظیفه می کند.

می شد روایت این گونه باشد «جهاد المرأة حسن التباعل»، اما این گونه نیامده است، زیرا در بابت تفاعل نمی توان معنای سنگینی نقش و وظیفه را فهم کرد.

با استفاده از این روایت می توان گفت کسانی که می گویند مگر زن خانه دار چه کار میکند! حرف گزافی بیش نمی زنند!

این نقش به این سنگینی را بگذارید کنار دیگر نقش های زنان، زن در نقش دختری، مادری و نقش های اجتماعی و...

امام خامنه ای در توضیح این روایت گفته اند: «هر تلاشی که یک مرد در میدان های مختلف انجام میدهد، به میزان زیادی مرهون همکاری، همراهی، صبر و سازگاری همسر اوست؛ همیشه همین طور بوده است. فرموده اند: «و جهاد المرأة حسن التبعل». حسن التبعل یعنی چه؟ عده ای خیال می کنند جهاد زن این است که فقط وسایل راحتی مرد را فراهم کند. حسن تبعل فقط این نیست؛ این جهاد نیست؛ جهاد این است که زنان مبارز، مؤمن و فداکار وقتی شوهرهایشان مسئولیت های سنگینی دارند، بار آن سنگینی به میزان زیادی روی دوش آن ها می افتد. شماها مأموریت دارید. خدمات شما همین طور است. وقتی مرد خسته می شود، اثر خستگی او در خانه ظاهر می شود. وقتی به خانه می آید، خسته، کوفته و گاهی بد اخلاق است و این بداخلاقی و خستگی و بی حوصلگی ناشی از محیط کار، به داخل خانه منعکس می شود. حالا این خانم اگر بخواهد جهاد بکند، جهاد او این است که با این زحمت ها بسازد و آن ها را برای خدا تحمل کند؛ این می شود حسن التبعل.»2

««جهاد المرأة حسن التّبعّل»؛ یعنی ثواب مجاهدت آن جوانی را که رفته توی میدان جنگ و جان خودش را کف دستش گرفته، به خاطر این کار، به این زن میدهند؛ چون این کار هم زحمتش کمتر از آن نیست. البته شوهرداری خیلی سخت است. با توقعاتشان، با انتظاراتشان، با بداخلاقیهاشان، با صدای کلفتشان، با قد بلندترشان؛ خب، زنی بتواند با این شرائط، محیط خانه را گرم و گیرا و صمیمی و دارای سکینه و آرامش - سَکَن - قرار بدهد، خیلی هنر بزرگی است؛ این واقعاً جهاد است؛ این شعبه‌ای از همان جهاد اکبری است که فرموده‌اند؛ جهاد با نفس است.

عمده ی سخنرانان و مشاورین خانواده وقتی از حل مشکلات خانواده صحبت میکنند عمدتا همه اش راجع به زنان صحبت می کنند و بنده همیشه به این رویه انتقاد داشته ام. باید به هردو وظایف زنان و مردان باهم اشاره شود نه این که سنگینی کفه ی ترازو همیشه به سمت زنان باشد و به مردان حقوقشان را بگوییم و به زنان وظایفشان را! باید به مرد حقوق زن و وظایفی که نسبت به زن دارد گفته شود، و به زن هم حقوق مرد و وظایفی که در قبالش را دارد گفته شود. در این زمینه بحث مفصل است که الان جایش نیست. علت ذکر این نکته این است که خانم ها بنده را متهم نکنند که یک طرفه به این موضوع نگاه شده است. بلکه روایات درباره ی نقش و وظایف مرد نسبت به زن و خانواده اش بسیارند که متأسفانه گفته نمی شوند. ان شاء الله به شرط توفیق و حیات به این روایات هم اشاره خواهد شد.

1- این روایت منابعش زیاد است و همه هم مستندند، از جمله نهج البلاغه، اصول کافی، وسائل الشیعه، مستدرک الوسایل.

2- نقش و رسالت زن 3، زن و خانواده، برگرفته از بیانات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، نشر انقلاب اسلامی، ص 58

3- همان، ص 128

 
http://salehat.blog.ir/post/%D8%A7%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%B4%D9%87-6-%D8%AA%D8%A7%D9%85%D9%84%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%AD%D8%B3%D9%86-%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%A8%D8%B9%D9%84%E2%80%8F

 

لینک کوتاه: https://b2n.ir/772872

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی