بانوی آب

بانوی آب

بانوی آب در پیام رسان ایتا: @banooyeab

طبقه بندی موضوعی
پربیننده ترین مطالب
چهارشنبه, ۷ آبان ۱۳۹۹، ۰۳:۳۲ ب.ظ

صله رحم

یکی از مفاهیم بسیار مهم و مورد تاکید اسلام در تبیین جایگاه خانواده، صله رحم است. 
👈 وصل نگاه داشتن آنچه که خداوند متصل کرده است.
👈ارتباط نزدیک افرادی که با یکدیگر خویشاوندی نسبی دارند و از یک رحم نشأت گرفته اند.
📛 متاسفانه امروزه به دلایل گوناگونی که واکاوی آنها برای بهبود اوضاع کنونی ضروری است، صله رحم اسلامی که مایه طول عمر و برکت مال و برکات فراوان دیگر است، در حد یک عدم قطع رحم ضروری فقهی تنزل داده شده است و همین امر یکی از موجبات کوچک و ضعیف شدن خانواده ها و عدم امکان حمایت آنها از یکدیگر است.

🚫 در صورتی که وصل بودن ارحام را در حد عدم خصومت قلبی و گهگاه یک احوالپرسی تلفنی یا با واسطه نگه داریم، به راحتی راه ورود فرهنگ مهاجم و وارداتی غربی را با پیامدهای زیانبارش به جامعه خود باز کرده ایم.
❇️ در حالیکه اگر تلاش مسلمانان بر وصل حداکثری ارحام با آداب و ملاحظات اسلامی قرار گیرد ، تمدنی بی بدیل را پایه گذاری خواهند کرد.

✳️ در این نوشته منظور از وصل حداکثری، علاوه بر #نزدیکی_قلوب و #خیرخواهی_آگاهانه ، #مراعات_احوال_یکدیگر به صورت متقابل ، #حمایت_متقابل و #صبر و #گذشت در قبال اشتباهات دیگر اعضا ، #نزدیک_بودن_جغرافیایی افراد یک خاندان تا حد ممکن است.

❇️ چنانکه در فرهنگ روستا نشینی قدیم شاهد بودیم و در شهرهای کوچک هم از گذشته رواج داشته است، بهتر است پدر و مادر از ابتدای زندگی در فکر شغل و مسکن فرزندان خود در نزدیکی خود باشند و با کاهش سن #به_رشد_رسیدن_عقلی_و_مهارتی آنان و در نتیجه ازدواج به موقع در ابتدای جوانی و با نظارت خانواده، برای این دور هم بودن خاندان برنامه ریزی کنند.
👈 و صد البته که از همان ابتدا باید فرهنگ صبوری و خویشتنداری و وابستگی حداقلی و #مدیریت_فعال خاندان را تمرین نمایند.

❇️ پیاده کردن این مدل اگر چه در شهرهای بزرگ مشکلات بیشتری دارد، ولی یکی از اهدافی که میتوان در راستای آن تلاش و برنامه ریزی کرد، خانوادگی شدن آپارتمان ها یا واحدهای مجاور در طبقات برجها است. 
✅ به نحوی که افراد خاندان با ارحام و محارم خود همسایه و مجاور باشند و فرزندان در جوار محارم خود و در کنار کودکان فامیل رشد کنند و نوجوان و جوان بتواند با ارحام خود ارتباط عاطفی مناسب و کارآمدی برقرار کند.
🔵 هر چند برای موفقیت در این مدل نیاز به خود سازی و مهارنفس قابل توجهی است و صبر و خویشتن داری و کنترل زبان و کنترل خشم، مهار کنجکاوی و مهارت حفظ امنیت روانی مجاورین را می طلبد، اما مزایای آن به حدی زیاد است که انگیزه همزیستی با ارحام را صدچندان می کند و #رشد و #بالندگی ایجاد شده در این همزیستی توشه دنیا و آخرت افراد خواهد بود.

✳️ چنین سطحی از #صله_ارحام علاوه بر خودسازی قلبی و زبانی و #مدیریت قوی و سنجیده بزرگترها ، نیازمند نزدیک بودن روش های تربیتی خانواده ها در #ممانعت از فضای ابتذال و بی بند و باری به محیط خانواده می باشد .
❌ مانع مهمی که امروزه متاسفانه سبب دور شدن ارحام از یکدیگر شده است.
به حول و قوه الهی در این زمینه بیشتر خواهم نوشت.

✍️ شهبازی

💧به بانوی آب بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/1242038283C53201e044e

  • سارا طالبی

تمدن اسلامی

صله رحم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی