بانوی آب

بانوی آب

بانوی آب در پیام رسان ایتا: @banooyeab

طبقه بندی موضوعی
پربیننده ترین مطالب
شنبه, ۴ مرداد ۱۳۹۹، ۰۵:۴۶ ب.ظ

معیار و میزان نفقه

 

درمبانی فقه اسلامی معیار و میزان نفقه با توجه به شان زن می باشد پس چطور در حدیثی امام صادق «ع» می فرمایند از جمله  
حقوق زن بر شوهر این هست که هر انچه می خوری به او بخورانی وهر انچه می پوشی به او هم بپوشانی واگر اشتباهی مرتکب شد 
اورا ببخشی وبیشتر ازاین حق ندارد در این حدیث معیار ومیزان شوهر بود نه شان زن علت و فلسفه درچیست؟


از امام صادق (ع) نقل شده است که زنی نزد پیامبر (ص) آمد، سپس از آن حضرت در مورد حق زوج بر همسر سؤال نمود، و پاسخ سؤال را دریافت کرد، آن گاه از حق زن بر شوهر پرسید، پیامبر (ص) فرمودند: حق زوجه بر زوج آن است که او را از برهنگی بپوشاند و طعام به او بدهد و از گرسنگی نجاتش دهد و هرگاه زن مرتکب گناه شود، او را عفو نماید. ... قال: یکسوها من‌العری و یطعمها من الجوع و اذا أذنبت غفرلها.

http://vekalatsara.blogfa.com/post/53

برای استنباط احکام نفقه، این حدیث را باید در کنار احادیث و ایات دیگر دید که بعضا مصادیق نفقه در انها توسعه بیشتری دارد در ثانی با توجه به امر به احسان و معروف در انتهای این حدیث  و موارد دیگر می توان چنین برداشت کرد که ملاک تعیین نفقه، عرف زمان و مکان دانست.

http://lib.eshia.ir/10257/23/4

 
نفقه شامل چیست؟

مطابق ماده 1106 قانون مدنی ، در عقد دائم مرد موظف است به همسر خود نفقه بپردازد و بر اساس ماده 1107 قانون مدنی ، نفقه زن شامل همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از جمله مسکن ، پوشاک ، خوراک ، اثاث و وسایل منزل و هزینه های بهداشتی و درمانی است ؛ به علاوه اینکه در صورتی که زن به وجود خادم احتیاج داشته باشد یا به داشتن خادم عادت داشته باشد هم شوهر موظف است برای همسرش خادم بگیرد .
البته مصادیقی از نفقه زن که در این ماده آمده است ، انحصاری نیست . به این معنا که نفقه زن منحصر به مواردی که در قانون آمده ، نمی باشد و نفقه زن شامل تمام نیازهایی می شود که زن به طور متعارف به آن احتیاج دارد و با شأن وی نیز متناسب است .


میزان نفقه

همانگونه که گقتیم ، در ماده 1107 قانون مدنی قانونگذار مصادیقی از نفقه را مورد پیش بینی قرار داده است . اما پرداخت نفقه زن تنها منحصر به این موارد نیست ؛ بلکه تمام نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن باید پوشش داده بشوند . در صورتی که زن و مرد بر سر میزان نفقه زوجه به توافق نرسند ، هر یک از آنها می توانند برای تعیین میزان نفقه به دادگاه مراجعه کنند .
در این شرایط ، دادگاه به تقاضای هر یک از زوجین ( غالبا زوجه ) قرار کارشناسی صادر می کند و پرونده را به کارشناس نفقه ارجاع می دهد تا نفقه زن را محاسبه و مصادیق آن را تعیین نماید که رای دادگاه برای هر یک از طرفین الزامی و لازم الاجرا می باشد .

http://www.heyvalaw.com/web/articles/view/398/%D9%86%D9%81%D9%82%D9%87-%D8%B4%D8%A7%D9%85%D9%84-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA.html

 

لینک کوتاه: https://b2n.ir/811864

  • سارا طالبی

معیار و میزان نفقه

نفقه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی