بانوی آب

بانوی آب

بانوی آب در پیام رسان ایتا: @banooyeab

طبقه بندی موضوعی
پربیننده ترین مطالب
پنجشنبه, ۱۷ تیر ۱۴۰۰، ۰۷:۵۷ ب.ظ

تقابل تمدن ها 7

 اگر در جامعه اسلامی ، با وجود معرفی بهترین و کامل ترین راه #سعادت ، که اطمینان قلبی و آرامش حقیقی را برای افراد به ارمغان خواهد اورد، 👈 و آنها را از اضطراب و سردرگمی و پوچی نجات خواهد داد، عده قابل توجهی از افراد به فرهنگ پوچ مادی #گرایش پیدا کردند، باید بررسی کرد که منشاء بروز چنین خطای فاحشی در گرایش های افراد از کجاست. 

🌸 اولین نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد، ⬅️ معطل ماندن بخشی از نیازهای حیاتی قشری از بدنه جامعه است.

🌺 چرا که هر انسان در دو ساحت #جسمانی و #روحانی خود نیازهائی دارد و ⬅️ برای رشد و تعالی خود نمی تواند نسبت به نیازهای حیاتی اش بی توجه باشد.

 🌸 از نگاه اسلام نیازهای جسمانی انسان باید 👈 در حد #عقلانی و #متعادل پاسخگو داشته باشد.

در بررسی نیازهای جسمانی انسان، از ابتدایی ترین نیاز که تامین خوراک مناسب برای اوست آغاز می کنیم.

🌸 برآورده شدن نیاز انسان به غذای سالم و متعادل، 👈 در درجه اول برای رشد و سلامتی جسم او ضروری است و هر گونه افراط و تفریط در این زمینه می تواند سلامت جسم و به تبع آن سلامت روح فرد و جامعه را به مخاطره بیندازد.

🌺 چنانچه ذائقه غذایی افراد در فرهنگ عمومی به سمت تنوع طلبی و عادت شدن میل به چرب و شیرین سوق پیدا کند، به همان نسبت سلامت ساحت جسم انسان تهدید خواهد شد.

🌸 در نگاه اسلامی جسم، 👈 مرکب روح است. جسم بیمار و ضعیف ، معده اشباع و یا جسمی که به هوسانه ها خو کرده است، مرکب خوبی برای روح کمال طلب و تعالی جوی انسان نیست. 👈 لذا چنین روحی زمین گیر می شود و از چشیدن لذات مربوط به ساحت خویش محروم خواهد ماند.

🌺 از طرف دیگر انسان گرسنه، ⬅️ کسی که توانایی برآورده کردن نیازمندیهای خوراک خود را ندارد، هم ضعف و ناتوانی اش مانع سلامت جسم به عنوان مرکب روح اوست و هم تماشای چرب و شیرین هایی که دیگران مصرف می کنند، برایش تولید #عقده_روانی می کند که مانعی خطرناک برای تعالی شخصیت او محسوب می شود.⬅️ همین عقده های روانی را می توان از علل اصلی بروز خطا در گرایش های متعالی و انسانی افراد جامعه برشمرد.

🌸 لذا وجود طبقه کم برخوردار و گرسنه ⬅️ علاوه بر تهدید سلامت جسم و روح فرد فرد آنها، سلامت اخلاقی، روانی و روحی کل جامعه را تهدید خواهد کرد. 

🌺 اینجاست که نجات بخش بودن توصیه های نورانی اسلام در توجه عقلانی و معتدل به نیازهای جسمانی و مادی تا حدودی آشکار خواهد شد. ⬅️ و از یک منظر، بخشی از حکمت کراهت غذا خوردن در ملاء عام و رواج غذاخوریهای عمومی را درک خواهیم کرد.

🌸 هم چنین یکی از علل تاکید فراوان قرآن بر ترویج فرهنگ #انفاق بین مسلمین را میتوانیم تا حدودی دریابیم. 👈 چرا که بدون همگانی شدن فرهنگ #انفاق، امکان شکل گیری فرهنگ و تمدن اسلامی منتفی است.

🌺 از همه مهمتر 👈 ضرورت فراگیر بودن #عدالت_اجتماعی ، به عنوان اصلی ترین پایه تمدن توحیدی و از اهداف اصلی در بعثت انبیا و خط مشی ائمه هدی را بهتر درک خواهیم کرد.

 

🌺 از جمله نیازهای زیربنایی مرتبط با ساحت جسم انسان، 👈 نیاز به پوشش و لباس است.
به طور کلی در "نگاه اسلامی کارکرد لباس"
✅ حفظ بدن از سرما و گرما
✅ حفظ آبرو و شان افراد
✅ حفظ جلوه و زیبایی او در انظار عمومی
✅ حفظ عفت فردی و عمومی
است.

⬅️ لذا متوجه می شویم که لباس و نوع آن و نگاهی که در رابطه با این مقوله در جامعه تسری پیدا می کند، 👈 نقش بسزایی در هدایت فردی و اجتماعی به سمت #حیات_طیبه ایفا می کند.

🌸 با اندکی تامل در می یابیم که هر یک از چهار مورد استفاده اصلی لباس را ⬅️ در حالت افراط، تفریط یا #اعتدال به کار گرفت.

🌺 در مورد حفظ از سرما و گرما که مربوط به سلامت بدن است، اطبا نظرات قابل توجهی دارند و مباحثی مانند: جنس و مزاج پارچه و رنگ آن و میزان پوشش برای هر فرد در هر فصل و مسائلی از این دست در آن مطرح است که از موضوع این نوشتار و دانش نویسنده آن خارج است.

🌸 اما در سه مورد دیگر که مربوط به ساحت فکر و دیدگاه است، می توانیم تمایزات قابل توجهی بین رویکرد انسان الهی و انسان مادی نگر بیابیم و محدوده فکری تمدنی خود را محک بزنیم.

🤲 انشالله در قسمت های بعد در این زمینه بیشتر خواهم نوشت.

✍️ شهبازی

به #بانوی_آب 💧بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/1242038283C53201e044e
https://ble.ir/banooyeab

  • سارا طالبی

تفکر آزاد

تقابل تمدن ها

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی