بانوی آب

بانوی آب

بانوی آب در پیام رسان ایتا: @banooyeab

طبقه بندی موضوعی
پربیننده ترین مطالب
دوشنبه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۹، ۱۰:۰۷ ق.ظ

حاملان فرهنگ و تربیت اجتماع

در گفتارهای پیشین عدالت را به این صورت تعریف کردیم که "هر صاحب حقی را به حقش برسانی. " 
و مبنای حقوق را در درجه اول در استعدادها و توانمندی های فطری و خدادادی افراد به رسمیت شناختیم.
💎 هم چنین با توجه به اینکه مطابق نگاه اسلام ، زن و مرد در انسانیت و استعداد بندگی خدا و رسیدن به کمال برابرند، آزاد بودن آن دو برای طی مراحل کمال انسانی را حق مسلم آنها می دانیم. 
👈🏼 و از آنجا که در بعضی صفات و ویژگیها تفاوت دارند، تفاوت نقش آنها در حرکت و تداوم جامعه بشری را می پذیریم.
❇️ این صفات و ویژگیهای متفاوت هم از آنجا که یک استعداد طبیعی به شمار می روند، برای هر جنس ایجاد حقوق مخصوص به خود می کنند.
👈🏼 لذا هر یک از زن و مرد حق دارند در طراحی نظام خانوادگی و اجتماعی، بر جای خود بنشینند و کار ویژه خود را داشته باشند.
⬅️ و وقتی این حق استیفا شد آنگاه برای آن دو برای ایفای نقش تکلیف ایجاد می شود.
✳️ بر این اساس بزرگان دین و روانشناسان و جامعه شناسان الهی که مبنای حقوق را در استعدادهای فطری انسان جستجو می کنند، با توجه به توانمندیها و صفات ذاتی و با مراجعه به کلام معصومین،  نقش اصلی و اساسی زن را در #تولید_و_تربیت_نسل_پاک_توحیدی تعریف می کنند و از آنجا که هدف اصلی از تشکیل #خانواده نیز همین است، اصلی ترین مکان ایفای نقش زن را در کانون خانواده می دانند.
🔰 از سوی دیگر زنان چه غیر مستقیم و با ایفای نقش مادری و همسری در خانواده و چه مستقیما با حضور خود در جامعه ، حاملان فرهنگ و تربیت اجتماع هستند و  نحوه عملکرد آنها مستقیما و از چند جانب بر پاک ماندن جامعه بشری تاثیر دارد .
⬅️ لذا نحوه حضور زن در جامعه باید به گونه ای باشد که با استعدادهای ذاتی زن و نقش ویژه او در خانواده و جامعه در تعارض و تضاد نباشد و 
👈🏼 جایگاههای عمده ایفای نقش او به گونه ای تعریف شود که استعدادهای ذاتی او به بهترین و سالم ترین وجه ظهور و بروز پیدا کند و جامعه زنان و جامعه اسلامی را در حرکت به سمت کمال انسانی خود کمک کند.
❇️ اینجاست که بنا به تعریف عدالت، برای هر صاحب حقی مطابق با استعدادهای ذاتیش، باید راه به فعلیت رساندن استعدادها هموار باشد و از این منظر در عرصه اجتماع ، #عدالت_اجتماعی یعنی زنان متناسب با نقش ویژه خود در خانواده و جامعه به فعالیت بپردازند .

✳️ همانطور که در عرصه خانوادگی حق هر دختری است که تربیتی متناسب با رشد یافتگی در زودترین زمان ممکن بیابد و به بهانه های واهی ورود او به زندگی زناشویی و فرزند آوری وی به تاخیر نیفتد، بلکه از سنین کودکی برای تهیه مقدمات ازدواج دختران برنامه ریزی شود و این مهم باید به صورت حق مسلم فرزندان توسط والدین و سپس فامیل و اجتماع به رسمیت شناخته شود.

✍️ شهبازی

💧به بانوی آب بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/1242038283C53201e044e

  • سارا طالبی

عدالت اجتماعی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی