بانوی آب

بانوی آب

بانوی آب در پیام رسان ایتا: @banooyeab

طبقه بندی موضوعی
پربیننده ترین مطالب
شنبه, ۲۲ شهریور ۱۳۹۹، ۰۵:۲۴ ب.ظ

حسنه

چرا در احادیث از اهل بیت «ع» بیان شده داشتن فرزند پسر نعمت است و داشتن فرزند دخترحسنه محسوب  میشود؟

 

احمد بن فضل به نقل از امام صادق علیه السلام بیانی می کند: «الْبَنُونَ نَعِیمٌ وَ الْبَنَاتُ حَسَنَاتٌ وَ اللَّهُ یَسْأَلُ عَنِ النَّعِیمِ وَ یُثِیبُ عَلَى الْحَسَنَاتِ».

پسران در خانواده های آن روزگار، نقش کارگزاری در خانواده را داشتند و در امور سخت، مال آوری و تحصیل ثروت به خانواده کمک کرده، نقش ویژه ای بر عهده آنان بود. بنابراین در جامعه جاهلی با نگاه مادی که درآمد مالی را شاخص ارزش گذاری می دانستند، اعتنایشان به پسرها بیشتر بود.

حضرت این امر را تاکید می فرمایند که چون پسران برای شما کارگزاری می کنند و امور را انجام می دهند، در جنگ برای دفاع از خانواده به میدان می روند و شمشیر می زنند، برای شما نعمت هستند، اما دختران در خانواده نقش حسنه را دارند، پس از ایشان غافل نشوید که خدای متعال در مقابل حسنه ای که به شما کرامت فرموده است، پاداش خواهد داد.

لفظ «حسنات» در برگیرنده مفاهیم زیبایی است؛ از جمله می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

* «حسنه» بیانگر زیبایی، طراوت و ظرافت خلقتی دختران است.

* لطف، انس، رفتارهای هنرمندانه، دلبری های دخترانه ایشان در خانواده، که در روایات نیز ذکر شده، از جمله حسنات است.

* دو مفهوم «نعمت» و «حسنه» عنوان های شناخته شده ای در قرآن مجید هستند؛ «نعمت» در نقطه مقابل «سوال» و «حسنه» نقطه مقابل «پاداش است؛ چنان که می فرماید: «مَنْ جَاءَ بالحَسَنةِ فَلَهُ عَشْرُ امثالِهَا؛ هر کس کار نیکی به جا  آورد ده برابر آن پاداش دارد.» کسی که یک حسنه بیاورد، ده برابر به او پاداش می دهیم.

* راز این تعبیر؛ وجود استعدادها، توانایی ها و ظرفیت های ویژه در دختران است؛ که اگر خانواده – مادر و پدر – قدر شناس باشند و زمینه شکوفا شدن او را فراهم کنند؛ خداوند متعال در برابر اینهمه مراقبت ها، رفتارهای هنرمندانه و  تربیت شایسته که در مورد دختر انجام گرفته، چنینی پاداشی عطا می کند.


http://qanetaat.ir/index.aspx?pid=99&articleid=214192&itemid=70536

 

لینک کوتاه: https://b2n.ir/736242

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی