بانوی آب

بانوی آب

بانوی آب در پیام رسان ایتا: @banooyeab

طبقه بندی موضوعی
پربیننده ترین مطالب
شنبه, ۱۷ آبان ۱۳۹۹، ۰۹:۲۰ ب.ظ

زنان تمدن ساز

در نگاه تربیتی تمدن ساز اسلام، زن مسلمان هرگز افق دید خود را در سطح تامین مادی و رفاه روزمره و محبت دیدن و درک شدن و آسایش تن نگاه نمی دارد و بهداشت روان و سلامت معنوی و جسمی خود را وابسته به این امور نمی کند.
👈 او برای اهداف متعالی خود که همانا ساختن پایه های تمدن اسلامی است، مجاهدانه تلاش می کند.

📛 ممکن است این اشتباه پیش آید که لابد چنین زنی، وظایف شوهر را هم در صورت عدم ایفای نقش ایشان بر عهده می گیرد یا فرزندان خود را به سختی نمی اندازد و یک تنه بار همه مسئولیت های ریز و درشت تعطیل و نیمه تعطیل درون خانواده را بر عهده می گیرد تا بنیان خانواده دچار تشویش و تزلزل نشود و احدی از وظایف خارج از منزل خود بازنماند.
🛑 این همان تصویر #مادر_فداکار است که ادبیات نو و کهن، رسانه ها و تریبون ها از زن نمونه و مادر ایرانی مسلمان ساخته اند.
حال آنکه چنین نگاهی به هیچ وجه نمی تواند یک نگاه تمدنی و مورد پسند اسلام باشد.

❇️ چنانکه امیرالمؤمنین‌ علیه السلام فرموده اند: "المرأة ریحانة لیست بقهرمانه" 
❌ اسلام هرگز نپسندیده که سنگینی نقش و مسئولیت اعضایی از اجتماع خانواده یا اجتماع بزرگ، بر عهده دیگران باشد.

✳️ نگاه اسلام برای اداره هر اجتماعی نگاه #عدالت_محور است و در عرصه اجتماع #عدالت را بسیار سازنده تر از "جود" می داند و به جود رنگ و بوی فردی می دهد .
 ✅ حضرت علی علیه السلام در این زمینه می فرمایند:" عدل جریانها را در مجرای طبیعی خود قرار می دهد و جود آنها را از مجرای خود خارج می کند."
و این دستورالعمل عمومی اجتماعی از افراد است با نگاه تربیت محور،
و جود دستورالعملی "فردی" و خاص است در مواقعی که آسیب تربیتی بر آن مترتب نباشد.
❌ لذا زن مسلمان که پرچمدار فرهنگ و تربیت اجتماع است ، با روش و منش خود باعث تشدید بی مسئولیتی و بد بار آمدن سایرین نخواهد شد.
❇️ بلکه صبورانه و بدون تکرارهای پیاپی و متشنج کردن جو خانواده ، هر کسی را به سمت ایفای نقش مناسب خود سوق می دهد و روحیه تعاون را در خانه حکمفرما می کند و با توجه به زمان بر بودن حصول نتیجه، در کاستی ها و خلائ ها به #جبران_الهی پناه می برد.

❌زنان مسلمان طراز تفکر اسلامی هرگز نمی گذارند که مهر و علاقه مادری ، سبب شود در مسائل فیمابین فرزندانشان با سایر افراد، اشتباهات فرزندان کتمان و با جانبداری بیجا، حقوق دیگران پایمال شود و ثمره محبت لطیف مادرانه، بی عدالتی و تبعیض شود. 

👈چرا که با چنین روشهای تربیتی صرفا احساسی، باید فاتحه تمدن اسلامی عدالت محور را خواند.

🔵 طبق نظر استاد شهید مطهری، در جوامع غربی از دیرباز #حقوق در درجه اول اهمیت قرار گرفت و چه درون خانواده و چه در اجتماع ، هر کسی در درجه اول به دنبال استیفای حقوق خویش بوده است.
لذا به مباحث اخلاقی به اندازه کافی بها داده نشده است و خانواده و جامعه غربی از این رویکرد آسیب جدی خورده است.

⚪️ از طرف دیگر در جوامع شرقی از گذشته، اخلاق را اصل قرار دادند و به حقوق توجه کمتری نشان دادند.

◀️ عدم توجه کافی به حقوق متقابل نیز به خانواده سنتی شرقی آسیب های زیادی وارد کرد و  آن را در مقابل هجوم تمدنی غرب ، خلع سلاح کرد.
🌺 انشاءالله تمدن اسلامی که بر اساس توازن میان رعایت حقوق متقابل و اخلاق در خانواده ها و اجتماع بزرگ بنا نهاده خواهد شد ، مشی #اعتدال را بر پایه روابط انسانی حاکم خواهد کرد. 🌺
به امید آن روز

✍️ شهبازی

💧به بانوی آب بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/1242038283C53201e044e

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی