بانوی آب

بانوی آب

بانوی آب در پیام رسان ایتا: @banooyeab

طبقه بندی موضوعی
پربیننده ترین مطالب
سه شنبه, ۲۱ مرداد ۱۳۹۹، ۰۴:۳۷ ب.ظ

زن در اسلام (قسمت چهارم)

در مبحث قبل ؛ تا آنجا پیش رفتیم که خداوند در قرآن از مردان و زنان با فضیلت به عنوان الگوی دیگر انسانها یاد کرده است ، هم از زنان و مردان بد نام برده است و هم از زنان و مردان نیکو و با فضیلت و اینکه مرد یا زن وارسته الگوی تمامِ مردم است نه فقط الگوی مردان یا زنان به تنهایی ؛ 
و حال ادامه بحث ...

🔶 ساره : ساره همسر ابراهیم خلیل (علیه السلام) و یکی از بانوان نمونه ای است که با فرشته ها سخن می گفته و همچنین بشارت های ملائکه را دریافت می کرده است ؛ خداوند متعال در زمان کهولت خلیل الله به او بشارت فرزندی آگاه و حلیم داد و این بشارت الهی به همان صورت به همسر او هم اعلام شد ." فبشّرناه بغلامٍ حلیم" (صافات/١۰١)
و حضرت ابراهیم (سلام الله علیه) در مقابل فرمود: " أَبَشَّرْتُمُونِی عَلَىٰ أَن مَّسَّنِیَ الْکِبَرُ فَبِمَ تُبَشِّرُونَ 
ﮔﻔﺖ : ﺁﻳﺎ ﺑﺎ ﺁﻧﻜﻪ ﭘﻴﺮﻱ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺭﺳﻴﺪ ، ﻣﮋﺩﻩ ﺍم ﻣﻰ  ﺩﻫﻴﺪ ؟ ﺑﻪ ﭼﻪ ﻣﮋﺩﻩ ﻣﻰ  ﺩﻫﻴﺪ ؟" (حجر/۵۴)
🔻 این سخنِ حضرت از روی بعید بودنِ آن اتفاق نبود بلکه از روی استعجاب (یعنی تعجب) بود . چون انسان وقتی با پیشامدی روبرو می شود که آن واقعه را شگفت انگیز ببیند متعجب می شود. 

🔷 فرشتگان به حضرت گفتند :
"قَالُوا بَشَّرْنَاکَ بِالْحَقِّ فَلَا تَکُن مِّنَ الْقَانِطِینَ ؛ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺑﺸﺎﺭﺗﻲ ﺩﺭﺳﺖ ﻭ ﺑﻪ ﺣﻖ [ ﻛﻪ ﻭﺍﻗﻊ ﺷﺪﻧﻲ ﺍﺳﺖ ] ﻣﮋﺩﻩ ﺩﺍﺩﻳﻢ ; ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺍﺯ ﻧﺎﺍﻣﻴﺪﺍﻥ ﻣﺒﺎﺵ (حجر/۵۵) ؛ یعنی بشارتی که به تو دادیم بر حق است و بیهوده نیست پس ناامید نباش ! سپس ابراهیم خلیل (علیه السلام) می فرماید: "قَالَ وَمَن یَقْنَطُ مِن رَّحْمَةِ رَبِّهِ إِلَّا الضَّالُّونَ"(حجر/۵۶)
یعنی نه تنها ناامید نیستم ، بلکه اصلا یاس و ناامیدی با رسالت و نبوت و همچنین با هدایت و رهبری سازش ندارد ؛ بنابراین نه تنها هیچ پیامبری بلکه هیچ مومنی نباید از رحمت خدا ناامید باشد.

🔶 در قرآن کریم ، معادل همین برخورد با همسر آن حضرت یعنی ساره نیز مطرح شده است ، یعنی هنگامی که فرشته ها با خلیل الله سخن می گفتند ، همسر او نیز حضور داشت و این مکالمات رو می شنید . مژده و بسارتی که به آنها دادند فرزندشان اسحاق و بعد از او بشارت نوه آنها یعقوب را هم دادند.

🔷 در این بین گفت و گوی همسر خلیل الرحمان با فرشتگان چنین است : " قَالَتْ یَا وَیْلَتَىٰ أَأَلِدُ وَأَنَا عَجُوزٌ وَهَٰذَا بَعْلِی شَیْخًا إِنَّ هَٰذَا لَشَیْءٌ عَجِیبٌ ؛ [ ﻫﻤﺴﺮ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ] ﮔﻔﺖ : ﺍﻱ ﻭﺍﻱ ﺑﺮ ﻣﻦ ! ﺁﻳﺎ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﺁﻭﺭم ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻣﻦ ﭘﻴﺮﺯﻧﻢ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺷﻮﻫﺮ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺳﻦّ ﺳﺎﻟﺨﻮﺭﺩﮔﻲ ﺍﺳﺖ ؟ ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺍﻳﻦ ﭼﻴﺰﻱ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺷﮕﻔﺖ ﺍﺳﺖ ! (هود/٧٢)
و فرشتگان به او پاسخ دادند : "أَتَعْجَبِینَ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ رَحْمَتُ اللَّهِ وَبَرَکَاتُهُ عَلَیْکُمْ أَهْلَ الْبَیْتِ إِنَّهُ حَمِیدٌ مَّجِیدٌ 
ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﺁﻳﺎ ﺍﺯ ﻛﺎﺭ ﺧﺪﺍ ﺷﮕﻔﺘﻲ ﻣﻰ  ﻛﻨﻲ ؟ [ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ] ﺭﺣﻤﺖ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺑﺮﻛﺎﺗﺶ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ . ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺍﻭ ﺳﺘﻮﺩﻩ ﻭ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭ ﺍﺳﺖ .(هود/٧٣) 

✅ پس ، این گفت و شنودهایی که ساره با فرشتگان انجام داد ، نشان از این بود که ایشان یکی از زنانِ با فضیلتی است که قرآن او را به عنوان الگوی بشریت یاد کرده است؛ او کسی بود که همپای پیامبر خدا و همراه او بود و خداوند این چنین مزد به انسانهای با فضیلت و نیکو می دهد .


✍️ ف. درّاب چی

📚 تلخیص: از کتاب " زن در آیینه جلال و جمال ؛ نوشته آیت الله جوادی آملی "

به #بانوی_آب 💧بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/1242038283C53201e044e

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی