عدالت اجتماعی (ادامه)
در قسمت قبل در تعریف عدالت گفتیم که
👈🏼 حق هر صاحب حقی را بدهی و هر چیزی را در جای مناسب خودش قرار دهی.
⚠️ اما منشائ حق در اسلام با مکاتب بشری تفاوت مبنایی دارد .
به عنوان مثال تمدن غرب مبنای حق هر انسان را در تمایلات و هوسهای او قرار می دهد و مفاهیم بنیادینی مثل آزادی و عدالت را هم بر همین مبنا تعریف می کند.
✳️ در جهان بینی اسلامی جهان و همه مخلوقات ، همگی برای یک هدف عالی خلق شده اند و با نیروی الهی به سمت آن هدف در حرکت هستند.
🔵 لذا هر موجود در جهان آفرینش غایتی دارد و حق هر مخلوق نیز با توجه به غایت همان مخلوق تعریف می شود.
❇️ نظام هوشمند آفرینش برای اینکه موجودات بتوانند به سمت غایت خود حرکت کنند، استعدادها و تواناییهایی را در اختیار آنها قرار می دهد.
🔵 این استعدادها برای موجودات حق حرکت می آورند پس
👈🏼 هر استعداد طبیعی و فطری مستلزم به وجود آمدن یک حق طبیعی است.
❇️ هر چند استعدادهای موجودات عموما به طور طبیعی از قوه به فعل در می آیند، اما در انسان، فعلیت یافتن استعدادهای ذاتی نیازمند #اراده و #عمل اوست.
✅ حال با این تعریف از حق، اگر بخواهیم مفهوم عدالت را تبیین کنیم، باید بگوئیم که رعایت عدالت مستلزم پایبندی به دو قانون اساسی است ؛
🔷 در برابر به فعلیت رسیدن استعدادهای خود و دیگران مانعی ایجاد نکنیم.
🔷 بر فعلیت یافتن هر استعداد ذاتی از خود و دیگران که توانایی داریم، به ترتیب اهمیت قیام کنیم.
⚪️ بنا بر این به نظر می رسد آنچه از تقابل #عدالت با ظلم و تبعیض گفته می شود، به این سبب است که وجود ظلم یا تبعیض مانع از رسیدن بخشی از جامعه به حقوق خود می شود.
و در اثر همین محرومیت یک قشر، کل جامعه از رسیدن به استعدادهای عالی خود باز خواهد ماند و این شامل ظالمان و بانیان تبعیض هم می شود .
🔆 در اینجا باز به فرمایش نورانی امیرالمومنین رجوع می کنیم که : "ان فی العدل سعه" تنها ظرفی که می تواند همه را در خود جای دهد، به گونه ای که همه منتفع باشند، عدالت است.
⚪️ بنا بر این تحقق عدالت تنها راه شکوفایی استعدادهای عالی انسانی کل جامعه است.
🔵 لذا بر همین مبناست که علمای بزرگ اسلام از جمله امام خمینی، شهید مطهری و رهبری معظم، تحقق #عدالت_اجتماعی را شرط لازم و زیربنای رسیدن به #جامعه_توحیدی می دانند.
✍️ شهبازی
💧به بانوی آب بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/1242038283C53201e044e