مذکر یا مونث (زن در اسلام قسمت دوم)
✳️ در این مجال سعی داریم به این موضوع برسیم که انسان چه جنس مذکر باشد و چه جنس مونث ، همگی از فطرت پاک خدایی بهره برده اند ؛ کما اینکه خداوند بارها در قرآن کریم متذکر شده که تقوا در بین شما برای من اهمیت بیشتری دارد . در واقع با این مطلب خداوند به ما انسانها این مورد بسیار مهم را گوشزد می کند که نه جنسیت (اعم از زن و مرد) و نه نژاد و نه قومیت و نه رنگ پوست و ... هیچکدام برای من ارجحیت ندارد "انّ اکرمکم عندالله اتقاکم ؛ به درستی که با کرامت ترین شما نزد من باتقواترین شماست)
❇️ در این مورد در کتاب "زن در آیینه جلال و جمال" نوشته آیت الله جوادی آملی اینگونه آمده است:
انسانها بر فطرت توحیدی خلق شده اند و این به گذشته یا حال اختصاصی ندارد ؛ بلکه آینده هم محکوم به همین حکم است ؛
طبق نکته قرآنی که آمده "لا تبدیل لخلق الله"
⭕️ نکته:(اینجا یک نکته ادبیات عرب مطرح هست که گفتن آن خالی از لطف نیست)
واژه ی "لا" در عبارت فوق لای نفیِ جنس هست
(جنس منظور از نگاه جنس مذکر و مونث بودن) و نفیِ جنس (یعنی هردو را ؛ هم مونث و هم مذکر بودن را نفی میکند) و درواقع عمومیت دارد بین جنس مذکر و مونث...
(در عبارت "لا تبدیل لخلق الله" یعنی این فطرت توحیدی که برای همه انسانها هست ، مذکر و مونث بودنش هیچ فرقی نمی کند تبدیلی بین زمان های گذشته و حال و آینده ندارد بلکه به تمام زمانها مربوط می شود).
جانِ هر شخصی با فطرت توحیدی خلق و با فجور و تقوا( رذیلت ها و فضیلت های اخلاقی) ممزوج و مخلوط هست و از این رو هست که جان ِ آدمی به مراقبت و محاسبت موظف شده است (به جنسیت ربطی ندارد یعنی هر مرد و هر زنی موظف به مراقبه و محاسبه نفس است تا به قله ی تعالی بندگی دست پیدا کند ؛ پس تا اینجا باز هم خدای متعال هیچ تفاوتی از لحاظ جنسیت نفرموده اند ، بلکه تقوا پیشه کردن اصل هست برای همه اعم از زن و مرد)
❇️ إنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَیْنَ أَن یَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنسَانُ إِنَّهُ کَانَ ظَلُومًا جَهُولًا
ﻳﻘﻴﻨﺎً ﻣﺎ ﺍﻣﺎﻧﺖ ﺭﺍ [ ﻛﻪ ﺗﻜﺎﻟﻴﻒ ﺷﺮﻋﻴﻪ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﺑﺨﺶ ﺍﺳﺖ ]ﺑﺮ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﻭ ﻛﻮﻩ ﻫﺎ ﻋﺮﺿﻪ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺯ ﺑﻪ ﻋﻬﺪﻩ ﮔﺮﻓﺘﻨﺶ [ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺍﺳﺘﻌﺪﺍﺩﺵ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺷﺘﻨﺪ ] ﺍﻣﺘﻨﺎﻉ ﻭﺭﺯﻳﺪﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺗﺮﺳﻴﺪﻧﺪ ، ﻭ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺁﻥ ﺭﺍ ﭘﺬﻳﺮﻓﺖ ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺍﻭ [ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﺍﺩﺍ ﻧﻜﺮﺩﻥ ﺍﻣﺎﻧﺖ ] ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺳﺘﻤﻜﺎﺭ ، ﻭ [ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﺮﺍﻧﺠﺎم ﺧﻴﺎﻧﺖ ﺩﺭ ﺍﻣﺎﻧﺖ ] ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻧﺎﺩﺍﻥ ﺍﺳﺖ .(احزاب/٧٢)
طبق این آیه ی شریفه واژه "انسان" نیز عمومی ذکر شده است ، اختصاص به مذکر یا مونث ندارد . بر پایه ی این آیه ، انسان از سرمایه های فطری خود سود می برد و بارِ قرآن که با لفظ "حمل" در آیه اشاره شده همان ولایت، معرفت، دین و ... را انسان باید حمل کند (یعنی مراقبت و محافظت و عمل کند)
در اصل چنین نبوده که این بار بر انسان تحمیل و اجبار شده باشد بلکه با اراده و خواست او همراه شده است.
❇️ اگر انسان با سرمایه ی فطرت پاک و توحیدی خود به انجام وظیفه ی رسمی خود به مراقبه و محاسبه گام بردارد و قدرت بدست بیاورد ، آنگاه است که به درجه ی کمال انسانی و عبودیت دست پیدا کرده و این نظام سخن از مرد و زن نیست ، فقط سخن از انسانیتِ انسان است .
✍️ ف.درّاب چی
📚 تلخیص: از کتاب "زن در آیینه جلال و جمال" نوشته : حضرت آیت الله جوادی آملی
💧به بانوی آب بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/1242038283C53201e044e