بانوی آب

بانوی آب

بانوی آب در پیام رسان ایتا: @banooyeab

طبقه بندی موضوعی
پربیننده ترین مطالب
دوشنبه, ۲۳ تیر ۱۳۹۹، ۰۹:۴۲ ق.ظ

مذکر یا مونث (زن در اسلام قسمت دوم)

✳️ در این مجال سعی داریم به این موضوع برسیم که انسان چه جنس مذکر باشد و چه جنس مونث ، همگی از فطرت پاک خدایی بهره برده اند ؛ کما اینکه خداوند بارها در قرآن کریم متذکر شده که تقوا در بین شما برای من اهمیت بیشتری دارد . در واقع با این مطلب خداوند به ما انسانها این مورد بسیار مهم را گوشزد می کند که نه جنسیت (اعم از زن و مرد) و نه نژاد و نه قومیت و نه رنگ پوست و ... هیچکدام برای من ارجحیت ندارد "انّ اکرمکم عندالله اتقاکم ؛ به درستی که با کرامت ترین شما نزد من باتقواترین شماست)

❇️ در این مورد در کتاب "زن در آیینه جلال و جمال" نوشته آیت الله جوادی آملی اینگونه آمده است: 
انسانها بر فطرت توحیدی خلق شده اند و این به گذشته یا حال اختصاصی ندارد ؛ بلکه آینده هم محکوم به همین حکم است ؛ 
طبق نکته قرآنی که آمده "لا تبدیل لخلق الله" 

⭕️ نکته:(اینجا یک نکته ادبیات عرب مطرح هست که گفتن آن خالی از لطف نیست)
واژه ی "لا" در عبارت فوق لای نفیِ جنس هست 
(جنس منظور از نگاه جنس مذکر و مونث بودن) و نفیِ جنس (یعنی هردو را ؛ هم مونث و هم مذکر بودن را نفی میکند) و درواقع عمومیت دارد بین جنس مذکر و مونث... 

(در عبارت "لا تبدیل لخلق الله" یعنی این فطرت توحیدی که برای همه انسانها هست ، مذکر و مونث بودنش هیچ فرقی نمی کند تبدیلی بین زمان های گذشته و حال و آینده ندارد بلکه به تمام زمانها مربوط می شود).

جانِ هر شخصی با فطرت توحیدی خلق و با فجور و تقوا( رذیلت ها و فضیلت های اخلاقی) ممزوج و مخلوط هست و از این رو هست که جان ِ آدمی به مراقبت و محاسبت موظف شده است (به جنسیت ربطی ندارد یعنی هر مرد و هر زنی موظف به مراقبه و محاسبه نفس است تا به قله ی تعالی بندگی دست پیدا کند ؛ پس تا اینجا باز هم خدای متعال هیچ تفاوتی از لحاظ جنسیت نفرموده اند ، بلکه تقوا پیشه کردن اصل هست برای همه اعم از زن و مرد)

❇️ إنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَیْنَ أَن یَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنسَانُ إِنَّهُ کَانَ ظَلُومًا جَهُولًا 
ﻳﻘﻴﻨﺎً ﻣﺎ ﺍﻣﺎﻧﺖ ﺭﺍ [ ﻛﻪ ﺗﻜﺎﻟﻴﻒ ﺷﺮﻋﻴﻪ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﺑﺨﺶ ﺍﺳﺖ ]ﺑﺮ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﻭ ﻛﻮﻩ ﻫﺎ ﻋﺮﺿﻪ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺯ ﺑﻪ ﻋﻬﺪﻩ ﮔﺮﻓﺘﻨﺶ [ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺍﺳﺘﻌﺪﺍﺩﺵ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺷﺘﻨﺪ ] ﺍﻣﺘﻨﺎﻉ ﻭﺭﺯﻳﺪﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺗﺮﺳﻴﺪﻧﺪ ، ﻭ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺁﻥ ﺭﺍ ﭘﺬﻳﺮﻓﺖ ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺍﻭ [ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﺍﺩﺍ ﻧﻜﺮﺩﻥ ﺍﻣﺎﻧﺖ ] ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺳﺘﻤﻜﺎﺭ ، ﻭ [ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﺮﺍﻧﺠﺎم ﺧﻴﺎﻧﺖ ﺩﺭ ﺍﻣﺎﻧﺖ ] ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻧﺎﺩﺍﻥ ﺍﺳﺖ .(احزاب/٧٢)
طبق این آیه ی شریفه واژه "انسان" نیز عمومی ذکر شده است ، اختصاص به مذکر یا مونث ندارد . بر پایه ی این آیه ، انسان از سرمایه های فطری خود سود می برد و بارِ قرآن که با لفظ "حمل" در آیه اشاره شده همان ولایت، معرفت، دین و ... را انسان باید حمل کند (یعنی مراقبت و محافظت و عمل کند)
در اصل چنین نبوده که این بار بر انسان تحمیل و اجبار شده باشد بلکه با اراده و خواست او همراه شده است.
❇️ اگر انسان با سرمایه ی فطرت پاک و توحیدی خود به انجام وظیفه ی رسمی خود به مراقبه و محاسبه گام بردارد و قدرت بدست بیاورد ، آنگاه است که به درجه ی کمال انسانی و عبودیت دست پیدا کرده و این نظام سخن از مرد و زن نیست ، فقط سخن از انسانیتِ انسان است .


✍️ ف.درّاب چی


📚 تلخیص: از کتاب "زن در آیینه جلال و جمال" نوشته : حضرت آیت الله جوادی آملی

💧به بانوی آب بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/1242038283C53201e044e

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی