بانوی آب

بانوی آب

بانوی آب در پیام رسان ایتا: @banooyeab

طبقه بندی موضوعی
پربیننده ترین مطالب
سه شنبه, ۱۵ مهر ۱۳۹۹، ۰۴:۱۱ ب.ظ

بخشی از نامه ۳۱ نهج البلاغه

نامه ۳۱ نهج البلاغه

«و ان استطعت ان لایعرفن غیرک فافعل»؛

اگر توانى کارى کنى که (زن) جز تو را نشناسد چنان کن.

1. مقصود امیرالمؤمنین علی ـ علیه السلام ـ از این جمله که شوهر باید کاری کند که زنش غیر او را نشناسد مربوط به مسایل زناشویی و اخلاق فردی و خانوادگی است نه حضور زن در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی زیرا مهم‌ترین نوع آرامش که برای یک مرد در خانواده‌اش متصور است امنیت اخلاقی است.
2. پیام این سخن امیرالمؤمنین علی ـ علیه السلام ـ همانند پیام آیه 59 سوره احزاب است که خداوند به پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمود که به همسران و دختران خود و به زنان مسلمان بگو با حفظ حجاب اسلامی و پوشش کامل (استفاده از چادر و جلباب) بهانه‌ای به دست مزاحمان ناباب و افراد بیماردل ندهند و با حجاب خود حساب خود را از زنان آلوده جدا نمایند. اگر به بیانات امیرالمؤمنین علی ـ علیه السلام ـ در همان نامه (قبل و بعد از جمله مورد سؤال) دقت شود، روشن می­شود که این جمله مربوط به حفظ حجاب و شؤون اخلاقی زندگی است نه مسائل سیاسی و اجتماعی.
3. پیام دیگر امیرالمؤمنین علی ـ علیه السلام ـ در این سخن این است که زن مسلمان باید به گونه‌ای محفوظ بماند که کسی غیر از شوهر، به کمالات و زیبایی‌ها و زینت‌های زنانه او واقف نگردد. و حتی اگر جامعه به فساد و تباهی روی‌آورد مرد باید مقدمات امنیت کامل اخلاقی در خانواده را برای همسر و دخترانش فراهم نماید تا خطری متوجه زنان نشده و بزه کاری دامنگیر آنان نگردد، زیرا زن گوهری گرانبها در زندگی مرد است که هیچ چیز از نظر ارزش به آن نمی‌رسد و باید مانند گنجینه‌ای ارزشمند و در معرض خطر از او حفاظت نماید و حتی دین به مرد اجازه داد که برای دفاع از ناموس کشته شود. پس این سخن تأکیدی بر حمایت مرد از زن و حراست شوهر از همسر است نه توهین به او و یا بی‌احترامی به موقعیت اجتماعی‌اش.
4. با توجه به پاسخ‌های فوق این سخن آن حضرت نه تنها در گذشته قابل اجرا بوده بلکه در عصر حاضر و آینده نیز همچنان قابل اجرا و مورد تحسین خواهد بود.

منبع

 

لینک کوتاه: https://b2n.ir/858487

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی