بانوی آب

بانوی آب

بانوی آب در پیام رسان ایتا: @banooyeab

طبقه بندی موضوعی
پربیننده ترین مطالب
يكشنبه, ۲۶ مرداد ۱۳۹۹، ۰۶:۱۲ ب.ظ

زن در اسلام (قسمت پنجم)

ادامه مبحث زنان با فضیلت در قرآن

♦️ در بحث قبل تا آنجا پیش رفتیم که گفتیم قرآن کریم الگوهای قرآنی فراوانی را برای ما مثال می آورد ؛ که با آوردن این داستانها و مصادیق می خواهد اصل ارزش های وجودی یک انسان را بگوید در شئونات مختلف و اینکه هر زنِ پاک و با فضیلت و هر مردِ پاک و بافضیلت می تواند الگوی تمام انسانها باشد نه فقط الگوی زن ها یا فقط الگوی مردها... و حال ادامه مبحث👇

⭕️ مادر و خواهر حضرت موسی(علیه السلام)

🔶 در بخش نیروی غضب و مبارزه ضد ستم ، مردان بسیاری شهرت پیدا کرده اند ، اما در مبارزه با ستم فرعونی حضور زنان شگفت آور است.

🔷 قرآن کریم از سه زن نام می برد که حضرت موسی(علیه السلام) را از کشته شدن حفظ و او را تربیت کردند . پرورش موسای کلیم به عهده ی مادر موسی ، خواهر موسی ، و زن فرعون است . این سه زن با وضع سیاسی آن روز مبارزه کردند و برای حفظ حضرت موسی جان خود را به خطر انداختند .

🔴 وقتی مادرِ موسی (علیه السلام) فرزند خود را طبق دستور الهی به دریا انداخت ؛  " وَأَوْحَیْنَا إِلَىٰ أُمِّ مُوسَىٰ أَنْ أَرْضِعِیهِ فَإِذَا خِفْتِ عَلَیْهِ فَأَلْقِیهِ فِی الْیَمِّ... 
ﻭ ﺑﻪ ﻣﺎﺩﺭ ﻣﻮﺳﻲ ﺍﻟﻬﺎم ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻛﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺷﻴﺮ ﺑﺪﻩ ، ﭘﺲ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ [ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﻓﺮﻋﻮﻧﻴﺎﻥ ] ﺑﺮ ﺍﻭ ﺑﺘﺮﺳﻲ ﺑﻪ ﺩﺭﻳﺎﻳﺶ ﺍﻧﺪﺍﺯ.." (قصص/٧) به خواهر موسی گفت : این جعبه را تعقیب کن ؛ "وَقَالَتْ لِأُخْتِهِ قُصِّیهِ ؛ ﻭ ﺑﻪ ﺧﻮﺍﻫﺮ ﻣﻮﺳﻲ ﮔﻔﺖ : اورا دنبال کن . همسر فرعون نیز به او گفت : اورا نکشید شاید سودی به ما برساند و یا او را به فرزندی بگیریم ؛" لَا تَقْتُلُوهُ عَسَىٰ أَن یَنفَعَنَا أَوْ نَتَّخِذَهُ وَلَدًا ؛ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻧﻜﺸﻴﺪ ، ﺍﻣﻴﺪ ﺍﺳﺖ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺳﻮﺩ ﺩﻫﺪ ، ﻳﺎ ﻭﻱ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻓﺮﺯﻧﺪﻱ ﺧﻮﺩ ﺑﮕﻴﺮﻳﻢ .(قصص/٩)
بنابراین هر سه زن یاد شده در قرآن ، زمینه ی رشد و تربیت موسی(علیه السلام) را فراهم کردند تا بساط فرعون برچیده شد. 

🔶 پیداست دنبال جعبه رفتن تا قصر فرعون ، کار آسانی نیست ؛ و اینکه مادر به دخترش دستور میدهد که جعبه را تعقیب کن و از آنجا اطلاع بدست آور و اگر منتهای مسیر این جعبه به منزل فرعون بود پیشنهاد دایه بده و بگو :" هَلْ أَدُلُّکُمْ عَلَىٰ أَهْلِ بَیْتٍ یَکْفُلُونَهُ لَکُمْ وَهُمْ لَهُ نَاصِحُونَ ؛ ﺁﻳﺎ ﻣﻰ  ﺧﻮﺍﻫﻴﺪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺍﻱ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﻳﻲ ﻛﻨﻢ ﻛﻪ ﺳﺮﭘﺮﺳﺘﻲ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﻋﻬﺪﻩ ﮔﻴﺮﻧﺪ ﻭ ﺧﻴﺮﺧﻮﺍﻩ ﺍﻭ ﺑﺎﺷﻨﺪ ؟(قصص/١٢) نیز امر سهل و آسانی نیست.

آنهم در زمانی که هر زن شیرده را تعقیب می کردند تا بدانند نوزاد او پسر است یا دختر ! پیشنهاد و معرفی یک زن شیرده به عنوان اجیر ، امری عادی نبود ، بلکه قدم گذاشتن در وادی خطر و روبرو شدن با مرگ و اعدام بود .

🔷 افزون بر این ، مادر شدن حضرت موسی کاملا مخفیانه بود و کسی خبردار نشده بود ، زیرا در هرصورت فرعونیان دنبال همه نوزادان و جنسیت آنها بودند و می پرسیدند و چون همواره در تعقیب بودند تا هر نوزاد پسری را از بین ببرند : "یُذَبِّحُ أَبْنَاءَهُمْ وَیَسْتَحْیِی نِسَاءَهُمْ ؛ ﭘﺴﺮﺍﻧﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺳﺮ ﻣﻰ  ﺑﺮﻳﺪ ، ﻭ ﺯﻧﺎﻧﺸﺎﻥ ﺭﺍ [ ﺑﺮﺍﻱ ﺑﻴﮕﺎﺭﻱ ﮔﺮﻓﺘﻦ] ﺯﻧﺪﻩ ﻣﻰ  ﮔﺬﺍﺷﺖ " (قصص/٩) 

🔶 پس نه دستور به پیگیری و تعقیب آن جعبه که داخل جعبه حضرت موسی قرار داشت از طرف مادرش امری عادی بود و نه پیشنهاد شجاعانه ی خواهرش بی خطر.
پیشنهاد همسر فرعون هم پیشنهاد سهل و آسانی نبود ؛ چون او با خون آشام ترین مردم زمان خود زندگی می کرد و پیشنهاد اینکه "شاید برای ما منفعتی داشته باشد یا او را به فرزندی قبول کنیم" شجاعت و شهامت او را جلوه گر می کند.

✍️ ف . درّاب چی

📚 تلخیص از کتاب ؛ زن در آیینه جلال و جمال ، نوشته آیت الله جوادی آملی

به #بانوی_آب 💧بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/1242038283C53201e044e

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی