بانوی آب

بانوی آب

بانوی آب در پیام رسان ایتا: @banooyeab

طبقه بندی موضوعی
پربیننده ترین مطالب
چهارشنبه, ۱ مرداد ۱۳۹۹، ۰۹:۲۰ ق.ظ

صلاحیت‌ها و حقوق مالی

 

باتوجه به ایه 5 سوره نساء منظور از سفهاء زنان وفرزندان میشود؟ این توهین به شخص زن در زندگی نمی شود؟ بارها ما 
شاهد عکس این مطلب در جامعه بودیم در بعضی از خانواده ها مدیریت اقتصادی زنان بهتر از مردان است توجیه وفلسفه 
این حکم در چیست؟

 

لا تؤتوا السّفهاء أَمْوالَکُمُ الَّتِی جَعَلَ اللَّهُ لَکُمْ قِیاماً وَ ارْزُقُوهُمْ فِیها وَ اکْسُوهُمْ و قولوا لهم قولا مّعروفا؛ اموال خود را که خداوند وسیله قوام زندگی شما قرار داده به دست سفیهان نسپارید»، موضوع این آیه ندادن اموال خویش به سفیهان است.

اینکه آیا سفهاء همانگونه که برخی بیان داشته اند زنان هستند یا معنی دیگری دارد؟ و ندادن اموال خویش به آنان به چه معنی است؟ و اصلا مخاطبان در آیه چه کسانی هستند؟ مورد اختلاف مفسران است.

 عده ای با عنوان فمنیسم و مدافعان حقوق زنان با استناد به این آیات قرآن کریم با طرح شبهاتی، شخصیت والای زن را مخدوش جلوه می‌دهند؛ لذا ضرورت تعمق در اینگونه مسائل و ارزیابی و نقد آنها انکارناپذیر است.

 با نگاهی تحقیقی به آیه شریفه با واکاوی معانی واژگانی سفیه و با عنایت به کاربردهای قرآنی و روایی کلمه سفیه همچنین در نظر گرفتن سیاق آیه، مصداق سفیه مشخص می‌شود.

قرآن همانگونه که مسئولیت و صلاحیت را برای مردان اثبات می‌کند، همین صلاحیت‌ها و حقوق مالی را برای زنان نیز ثابت می‌شمارد و این امر نشان می‌دهد که قرآن، زنان را همانند مردان دارای جنبه عقلانی می‌شناسد و بر اساس همین نگرش، مسئولیت‌ها و صلاحیت‌هایی را که میزان بهره‌وری از عقل در واگذاری آن مسئولیت‌ها و صلاحیت‌ها دخالت دارد، برای زنان محفوظ و مسلم می‌شمارد.

بدین ترتیب ضعف دیدگاه پاره ای از مفسران در تفسیر و تعیین مصداق (سفهاء) پدیدار می‌شود که گفته‌اند مقصود از واژه سفهاء در آیه «و لاتؤتوا السفهاء اموالکم» زنان هستند و برخی از روایات را نیز شاهد مدعای خویش قرار داده اند، چه اگر سفیه و زن بودن ملازم یکدیگر باشند، نمی‌باید از نظر قرآن زنان هیچگاه صاحب حق تصرف در اموال شناخته شوند؛ با آن که برابر آیات و روایات فراوانی، زنان مالک دارایی و ثروتی هستند که از راه‌های مشروع به دست می‌آورند.

 روشن است که منظور از سفاهت در آیه فوق عدم رشد کافى در خصوص امور مالى است به طوریکه شخص نتواند سرپرستى اموال خود را به عهده گیرد و در مبادلات مالى منافع خود را تأمین کند و به قرینه آیات دیگر و همچنین روایات نمی‌توان زنان را مصداق سفهاء به حساب آورد.

 در بررسی روایی آیات لازم است به خانواده روایی توجه شود و تمام روایات پیرامون به آیه شریفه از شیعه و اهل سنت جمع‌آوری و سپس نتایج مشخص شود.

شیوه جرح و تعدیل روایات نیز امر مهمی است که لازم است محقق رویکرد خودش از بررسی روایات را مشخص کند.

منبع:
http://www.jz.ac.ir

لینک کوتاه: https://b2n.ir/616045

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی